דנמרק: בפברואר 2015 ניסה מחבל מוסלמי לרצוח את המאייר השוודי לארס ווילקס, שאחראי לקריקטורות של מוחמד, במהלך אירוע בקופנהגן. בהתקפה נרצח אדם אחד. לאחר מכן ניסה המחבל לתקוף את בית הכנסת בעיר, ורצח את המאבטח דן אוזן, שניסה לעצור אותו. כחלק מהחרפת הצעדים למלחמה בטרור אישר הפרלמנט תיקון לחוק שמאפשר למנוע מאזרחים לעזוב את המדינה לאזורים שבהם פועלים ארגוני טרור. נוסף על כך, נרשמו כמה מקרים של החרמת דרכונים לאזרחים שיצאו לסוריה ולעיראק. כמו כן, פעלה הממשלה להאריך את עונשי המאסר לפעילי טרור.



פינלנד


מתקפת סכינים של צעיר בן 18 ממוצא מרוקאי בעיר טורקו בפינלנד הסתיימה ביום שישי במותם של שני בני אדם ובפציעתם של שמונה. כוחות הביטחון הצליחו לפצוע את התוקף ולעצור אותו. כעת נחקר קשר בינו ובין ארגון דאע"ש. אתמול אחר־הצוהריים קיבל הארגון האסלאמי הג'יהאדיסטי אחריות למתקפת טרור של צעיר מוסלמי, תושב העיר סורגוט בסיביר שברוסיה, שבה נדקרו שמונה בני אדם. הדוקר חוסל בידי כוח משטרה שהוזעק למקום.



כוחות הביטחון הפינים בפיגוע הדקירה בטורקו. צילום: AFP
כוחות הביטחון הפינים בפיגוע הדקירה בטורקו. צילום: AFP



ספרד


13 איש נהרגו ויותר מ־100 נפצעו בפיגוע דריסה בשדרת לה רמבלה במרכז ברצלונה ביום חמישי, 16 באוגוסט, שמאוחר יותר התברר כי נעשה על ידי מחבל מתא טרור של דאעש במדינה. זמן קצר לאחר מכן התרחשה תקרית ירי בעיר קמברילס, שבה חוסלו שישה מחבלים מאותו תא טרור ונעצרו ארבעה. למרבה המזל, עשרות בלוני גז שנועדו מלכתחילה לשמש את המחבלים במהלך פיגועי הטרור התפוצצו בבית שבו אוחסנו בעיר אלקנר, שבה שכן בסיס תא הטרור. שלטונות הביטחון הספרדיים הכריזו ביום חמישי על מצב חירום בדרגה 4 מתוך 5 האפשריות.



אזרחים מרימים את ידיהם מעל ראשיהם מיד לאחר הפיגוע בברצלונה. צילום: AFP
אזרחים מרימים את ידיהם מעל ראשיהם מיד לאחר הפיגוע בברצלונה. צילום: AFP



שוודיה


ב־7 באפריל 2017 נרצחו חמישה בני אדם כאשר מחבל במשאית ביצע פיגוע דריסה במדרחוב הומה בשטוקהולם. בעקבות הפיגוע סיכמו הממשלה והאופוזיציה על שורת צעדים למלחמה בטרור, כולל הגברת שיתוף הפעולה המודיעיני בין סוכנויות אכיפת החוק ובחינת האפשרות למתן סמכויות נרחבות לשירות המודיעין לאסוף מודיעין אלקטרוני.


זירת הפיגוע בשטוקהולם. משאית דהרה במדרחוב והביאה לרצח חמישה. צילום: רויטרס
זירת הפיגוע בשטוקהולם. משאית דהרה במדרחוב והביאה לרצח חמישה. צילום: רויטרס


צרפת


צרפת היא הקורבן הגדול ביותר של גל הטרור האסלאמי הפוקד את מערב אירופה. בשנתיים האחרונות התרחשו בה יותר מעשרה פיגועים. הבולטים שבהם היו המתקפה על מערכת העיתון הסאטירי "שארלי הבדו" ובהיפר כשר בינואר 2015 (17 הרוגים), מתקפת הטרור במרכז פריז בנובמבר 2015 (130 הרוגים, בתמונה מימין) ופיגוע הדריסה בניס ביולי 2016 (86 הרוגים, בתמונה משמאל). הפיגוע האחרון התרחש ב־19 ביוני; מחבל שנשבע אמונים לדאע"ש חוסל בשאנז אליזה אחרי שפגע במכונית משטרה, אך לא גרם לנפגעים.

פינוי פצוע מהבטקלן. צילום: רויטרס
פינוי פצוע מהבטקלן. צילום: רויטרס


מאז הפיגועים בנובמבר 2015 נתונה צרפת במצב חירום. הפרלמנט הקשיח את החוקים למלחמה בטרור והעניק לרשויות סמכויות גורפות בתחומי החיפושים והגבלות תנועה של חשודים. הצעת חוק חדשה שאושרה בסנאט בחודש שעבר אמורה לעגן את סמכויות החירום בחוק הצרפתי, על אף התנגדות של פעילי זכויות אזרח.

כוחות הביטחון הצרפתיים בפיגוע שהתרחש ב-2015. צילום: רויטרס
כוחות הביטחון הצרפתיים בפיגוע שהתרחש ב-2015. צילום: רויטרס


בריטניה

שירותי הביטחון בבריטניה הצליחו לסכל כ־20 פיגועי טרור אסלאמיים מאז 2013, אולם השנה ספגה הממלכה שלושה פיגועים קשים בתוך עשרה שבועות. ב־22 במרץ נרצחו חמישה בני אדם בפיגוע דריסה ודקירה ליד בניין הפרלמנט בלונדון, ב־22 במאי ביצע מחבל פיגוע התאבדות בהופעה במנצ'סטר ו־22 בני אדם נהרגו (בתמונה משמאל), וב־3 ביוני נרצחו שמונה בני אדם בפיגוע דריסה ודקירה שביצעו שלושה מחבלים באזור גשר לונדון (בתמונה מימין).

בעקבות הפיגועים הוצבו חיילים חמושים באתרים מרכזיים ברחבי לונדון למשך ימים אחדים. אף שראש הממשלה תרזה מיי הכריזה כי היא מוכנה "להסיר את הכפפות", כלל נאום המלכה אליזבת בפרלמנט בחודש יוני רק הקמת ועדה חדשה להתמודדות עם הקיצוניות האסלאמית ובחינה מחודשת של האסטרטגיה ללחימה בטרור, כדי לאפשר סמכויות נרחבות יותר לכוחות הביטחון.

פינוי הפצועים בפיגוע בגשר לונדון. צילום: AFP
פינוי הפצועים בפיגוע בגשר לונדון. צילום: AFP


גרמניה

הפיגוע הקשה ביותר בגרמניה היה ב־19 בדצמבר אשתקד, כאשר מחבל במשאית דרס למוות 12 בני אדם, ובהם דליה אליקים מישראל, בשוק חג המולד בברלין. הפיגוע האחרון במדינה התרחש ב־28 ביולי, כאשר מוסלמי קיצוני ממוצא פלסטיני רצח אדם אחד ופצע שישה אחרים בפיגוע דקירה במרכול בעיר המבורג.

אזור המתקפה בברלין. 12 בני אדם נדרסו למוות. צילום: רויטרס
אזור המתקפה בברלין. 12 בני אדם נדרסו למוות. צילום: רויטרס


בשל ההיסטוריה המורכבת של גרמניה, בגלל העבר הנאצי והפיקוח ההדוק של הרשויות בגרמניה המזרחית בזמן שהמדינה הייתה מחולקת, יש רתיעה בממסד הפוליטי מהרחבת הסמכויות של שירותי הביטחון מחשש לפגיעה בזכויות אזרח. עם זאת, בתי המשפט התירו לגרש מהמדינה חשודים בטרור, גם כאלה המחזיקים באזרחות גרמנית, אם שירותי הביטחון רואים בהם איום חמור.

בלגיה

בלגיה היא המדינה האירופית שממנה הגיע המספר הגדול ביותר (ביחס למספר התושבים) של הלוחמים הזרים בשורות ארגוני הטרור בסוריה ובעיראק, ואזרחים בלגים היו מעורבים בפיגועים שונים ברחבי היבשת. הפיגוע הקשה ביותר במדינה התרחש במרץ 2016, כאשר 32 בני אדם נהרגו בפיגוע התאבדות כפול בנמל התעופה של בריסל ובתחנת מטרו בעיר. ב־20 ביוני נורה למוות מחבל בעת שניסה לבצע פיגוע בתחנה המרכזית של בריסל.

נמל התעופה של בריסל לאחר רציחתם של 32 בני אדם בפיגוע התאבדות. צילום: טוויטר
נמל התעופה של בריסל לאחר רציחתם של 32 בני אדם בפיגוע התאבדות. צילום: טוויטר


בעקבות הפיגועים בבלגיה ובצרפת, הורחבו הסמכויות ללחימה בטרור. בין השאר התקבלה חקיקה שמאפשרת לבצע מעצר מינהלי של חשודים בטרור ולהקפיא את הדרכונים של חשודים שנסעו לסוריה ולעיראק.