בספרד עדיין מנסים להתאושש מהפיגועים הקטלניים שפגעו בברצלונה ביום חמישי האחרון, שקטלו 14 בני אדם ופצעו למעלה מ-100. בתקשורת עוסקים בעיקר במחדלים הקשים ובחשש הגדול כי פיגוע בסדר גודל הרבה יותר מאסיבי עלול לקרות בקלות, כאשר מחבלים של דאעש חוזרים חזרה לאירופה לאחר כישלון הקרבות בחודשים האחרונים בסוריה ובעיראק. הסיבה העיקרית לחשש היא כמובן תוכנית פיצוץ בלוני הגז, שבמזל גדול לא הצליחה לצאת אל הפועל ולגרום לאסון בקנה מידה אדיר.



בנוסף לכך, הרשויות בספרד הודיעו הערב (ראשון) כי הילד האוסטרלי בן השבע שנעדר מאז מתקפת הטרור - נרצח בפיגוע הדריסה הקטלני. ג'וליאן קדמן הוגדר כנעדר מאז הפיגוע. הוא הגיע לספרד לטיול משפחתי עם הוריו ואמו נפצעה בפיגוע באורח קשה.




הילד בן השבע שנרצח בפיגוע, ג'וליאן קדמן. צילום: פייסבוק
הילד בן השבע שנרצח בפיגוע, ג'וליאן קדמן. צילום: פייסבוק



כזכור, ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, נטל אחריות על פיגוע הדריסה כאשר רכב מסחרי דהר לעבר עוברי אורח ברחוב לה רמבלה המתויר. הארגון הרצחני הודיע דרך סוכנות הידיעות עאמק כי הוא אחראי לביצוע הפיגוע. 

העיתונות הספרדית גם עוסקת בעוד מספר אנשים אשר לטענתם היו מעורבים בפיגוע והיו חלק מתא הטרור. אחד מהעיתונים הנחשבים בספרד, "אל פאיס" טוען כי אחד מהאנשים אשר היו אחראים לפיגוע ולמעשה היה המוח מאחוריו היה אימאם בשם אל באאקי אל סאת'י, שבעצם גייס את הצעירים שביצעו את הפיגוע ולמעשה היה זה שלימד אותם וגרם להם להקצנה הדתית ואף עודד אותם לבצע את הפיגוע הנורא. למעשה אל סאת'י היה זה שחיבר את האידיאולוגיה שלהם לדאעש, ובכך סלל את הדרך לפיגוע הקטלני. סאתי לא נתפס עדיין, והוא אחד המבוקשים המרכזיים בפרשה.



מפקד משטרת קטלוניה אמר בתדרוך לעיתונאים היום כי קיים חשש גדול כי אחד מהמחבלים הצליח להערים על כוחות הביטחון ולברוח לצרפת, שם הוא מסתובב חופשי. כמו כן ציינו במשטרה כי ברכב נהג אדם אחד, ולא היו עוד אנשים ביחד איתו במהלך האירוע. המחדל נמשך בכך שהמשטרה לא יודעת להצביע על מי מחברי החוליה היה זה שביצע את הפיגוע, והצליח להימלט. 



בסוף השבוע דווח כי הרשויות בספרד מנהלות מצוד אחר מוסא אוקאביר בן ה-18, בחשד שהוא זה שנהג ברכב הדורס, לאחר שככל הנראה התחזה לאחיו הגדול. לדברי גורמי החקירה, מוסא השתייך לתא טרור בן 12 חברים, שתכננו ככל הנראה לבצע פיגוע קטלני באמצעות פיצוץ בלוני גז. על פי הדיווח בדר שפיגל הגרמני, חברי התא שבו מסוריה. עד כה נעצרו ארבעה אנשים בחשד למעורבות במתקפה.



תכנון הפיגוע התרחש במשך למעלה משנה, וכעת בברצלונה רוצים לנסות ולחדש את החיים בעיר, למרות המתקפות ולמרות חשש התושבים. ישנו כעת חשש כי "אין מספיק ביטחון לאזרחים", לפי העיתון "אל פריודיקו", ודרגת הכוננות תישאר לפי שעה על ארבע, שהיא אחת פחות ממצב חירום. גם הקהילה המוסלמית מנסה למזער את הכעס כלפיה, ותסגור את החנויות שלה, עליהן יהיה כיתוב "הקהילה המוסלמית נגד הטרור".