"ביקורם הנוכחי בישראל של ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט הוא הניסיון האחרון של הנשיא טראמפ לקדם את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים", אומר ל"מעריב־השבוע" מורטון קליין, מנכ"ל הארגון "ציוני אמריקה". "אם השליחות הנוכחית לא תניב תוצאה מעשית, טראמפ יודיע שהוא מושך את ידו מכל מעורבות בסכסוך".



מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות, ציוני אמריקה, ארגון ימני שהיה במשך שנים רבות בשולי הממסד היהודי, תפס מקום בקדמת הזירה היהודית. קליין עצמו, מתומכי טראמפ בקהילה, מקיים קשרים הדוקים עם אחדים מיועציו הקרובים של הנשיא. הוא גם ידידו הקרוב של סטיב באנון, יועצו של טראמפ שהודח לפני כעשרה ימים על ידי הנשיא.



"הנשיא מאוכזב ומתוסכל מהעובדה שהצהרותיו על שאיפתו להשיג שלום לא השפיעו ולא יצרו שום תזוזה אצל הצדדים", ממשיך קליין. "בכירים יהודים שיש להם נגישות לטראמפ שכנעו אותו לא לחדול מהמאמץ לשבור את הקיפאון".


טראמפ. נמאס לו. צילום: רויטרס
טראמפ. נמאס לו. צילום: רויטרס


עם הבכירים הללו נמנה רון לאודר, נשיא "הקונגרס היהודי העולמי", המכיר אישית את טראמפ. משיחות עם גורמים בקהילה הידועים ומזוהים כתומכי טראמפ עולה כי להערכתם הסיכויים לפריצת דרך משמעותית הם קלושים. "הפערים בין עמדות הצד הישראלי והצד הפלסטיני בנושאים המרכזיים כמו מעמדה של ירושלים ועתיד ההתנחלויות הם כל כך קוטביים ועמוקים, שלא נראה שום סיכוי למהלך משמעותי ומוסכם על הצדדים לקראת פתרון מדיני", אומר ראש אחד הארגונים היהודיים.

בשיחות אלה גם באים לידי ביטוי הערכות מאוד לא מחמיאות לכישוריו של ג'ארד קושנר לשמש גורם מרכזי במאמץ לחידוש המשא ומתן. מתברר כי יהודים בכירים באגף הימני של הקהילה גם לא בוטחים בכוונותיו של קושנר ולא מאמינים שהאינטרסים של ישראל הם באמת בראש דאגותיו. "הקשרים ההדוקים שלו עם מנהיגי סעודיה מעוררים חשד שהוא לא יסכים לשום מהלך שירגיז את הסעודים", אמר בכיר יהודי. "אני מאמין לסטיב באנון, שגילה כי קושנר היה זה שהתנגד להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים מפני שלא רצה לאכזב את ידידיו בריאד".