נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו מלניה הגיעו היום (שלישי) לטקסס, כדי לאמוד מקרוב את נזקי ההוריקן הארווי. עד כה, 11 אנשים נהרגו בעקבות הסופה וכ-19 אלף תושבים פונו עד כה העיר יוסטון, העיר הרביעית המאוכלסת ביותר בארצות הברית. אלפים נוספים צפויים להיות מפונים מהאזור בימים הקרובים, ועשרות אלפי בתים הוצפו ביום הרביעי לאסון הטבע.



טראמפ נואם בטקסס אחרי נזקי הסופה "הארווי"

טראמפ דיבר עם תושבי האזורים שהיו הראשונים להיפגע הסופה הטרופית החזקה שפגעה בטקסס ב-50 השנים האחרונות בסוף השבוע. "זה היה אסון חסר תקדים, אבל טקסס יכולה להתמודד עם הכל", הוא אמר כשהוא אוחז בדגל המדינה, "אנחנו אוהבים אתכם, אתם מיוחדים ואני רוצה להודות לכם שבאתם, אנחנו נעמיד אותכם על הרגליים מהר ככל האפשר. אני רוצה להודות למושל גרג אבוט ולסנטור טד קרוז שעשו עבודה מדהימה במהלך הטיפול במשבר, זה היה מאמץ משותף". עם נחיתתם, הגברת הראשונה ספגה ביקורת על הופעתה החיצונית מפני שנעלה נעליים עם עקב דק וגבוה. ממשרדה נמסר כי "זה עצוב שאנשים מתמקדים בנעליים שלה בזמן שמתרחש אסון טבע". 


טראמפ ומלניה עם נחיתתם בטקסס. צילום: רויטרס


עם זאת, גם התרחקותה של הסופה ההיסטורית לא צפויה לספק מנוחה לאזור. "'הארווי' צפויה להוריד עוד 18 עד 33 סנטימטר של גשם עד יום שישי מעל חלקים בחוף של טקסס ובדרום מערב לואיזיאנה", נמסר ממרכז ההוריקן הלאומי. "במקרים בודדים, הכמויות עלולות להגיע ל־127 סנטימטר בחלק העליון של החוף בטקסס, כולל במרחב העירוני של יוסטון וגלבסטון".
 
אדמונד רוסו מחיל ההנדסה ציין כי הסערה גרמה לכמויות גשמים שנראות רק פעם באלף שנה, ועל כן החשש העיקרי הוא מדליפות בשני סכרים בני 70 שנה המגנים על מרכז יוסטון. אתמול כבר החלה דליפה מסכר אדיקס שליד העיר אחרי שהמים עברו את הרף המקסימלי, וזאת אף על פי שהמהנדסים פעלו עוד קודם לשחרר כמויות גדולות של מים מהסכר, וכתוצאה מכך צפוי לעלות יותר מפלס המים בנהר הבאפלו באיו שעובר בתוך יוסטון.
 
גם בניו אורלינס שבלואיזיאנה, שם עדיין מתמודדים עם הזיכרונות של הוריקן "קתרינה" לפני 12 שנה, קרא אתמול ראש העיר מיטש לנדריאו לתושבים להישאר בבתיהם ולהתרחק מהרחובות לנוכח ההצפות הצפויות. "יומיים קשים לפנינו, אבל נעבור אותם", אמר.
 
מושל טקסס גרג אבוט ציין כי "זה אחד האסונות הגדולים ביותר שאמריקה הייתה עדה להם אי פעם", והעריך כי השיקום ייארך עוד שנים ארוכות. "אנחנו צריכים להכיר בכך שזו תהיה המציאות החדשה, מציאות חדשה ושונה עבור כל האזור", אמר.
 
בתוך כך, אחרי שעשרות כנסיות, בתי ספר ומרכזים קהילתיים פתחו את שעריהם כדי לקלוט ניצולים שנאלצו לעזוב את בתיהם המוצפים באזור יוסטון, הכומר ג'ואל אוסטין - אחד המפורסמים ביותר בארה"ב, שמיליונים  ל מאזינים בדבקות לדרשותיו בטלוויזיה - עורר סערה כאשר לא פתח את דלתות הכנסייה שלו, שבה 17 אלף מקומות. אוסטין טען כי ההצפות מונעות את פתיחת הדלתות, אולם צילומים מהמקום הראו כי אין שם הצפות כמו באזורים אחרים בעיר.


 

WE LOVE YOU TEXAS! #TexasStrong

A post shared by President Donald J. Trump (@realdonaldtrump) on


עוד דווח כי סכר נפרץ סמוך ליוסטון, והרשויות בטקסס מבקשות מהתושבים שטרם עזבו, להתפנות מהמקום באופן מיידי. בנוסף, 18% מייצור הנפט במפרץ מקסיקו, יותר מ-319 אלף חביות ביום, הופסקו בשל נזקי הסופה הטרופית. מוקדם יותר היום, מושל מדינת לואיזיאנה ג'ון בל אדוארדס הזהיר כי "הרע ביותר נמצא בדרך אלינו". אדוארדס אמר כי "הארווי נותר סופה טרופית והוא עומד להוריד כמות עצומה של גשמים, יש יש לנו עוד דרך ארוכה עם הסופה הזו".

טראמפ ומושל טקסס בתדרוך. צילום: רויטרס




כזכור, הסופה, שהחלה כהוריקן אך לאחר מכן הפכה לסופה טרופית, פגעה במדינת טקסס במהלך סוף השבוע וגרמה למספר הרוגים, להרס בתים ולפינוי מאסיבי. השירות המטאורולוגי בארה"ב כינה את השיטפונות "קטסטרופליים", והמושל אבוט אמר כי התקופה שלאחר הסופה תהיה "מזעזעת" וכי יידרשו שנים לשקם את האזור. מושל לואיזיאנה אדוארדס אמר כי אם יהיה צורך, העיר שריבפורט שבמדינתו תארח מפונים מטקסס וכי המקלטים בה מוכנים לכך.