גם אם הדיווחים שרווחו בחודשים האחרונים על התקרבות בין ישראל לסעודיה היו נכונים, ההתקרבות הזו דעכה. הערכה שנתלוותה לדיווחים האלה, ולפיה על רקע החששות המשותפים מהתפשטות איראן במזרח התיכון נוצרה הבנה בין ישראל לסעודיה, קיבלה תפנית חדה: הסעודים שינו כיוון, ובאחרונה מסתמנת ראשיתה של הבנה בין ריאד לטהרן.



לפי דיווחים הרווחים בקרב דיפלומטים בכירים במרכז האו”ם בניו יורק, התקיימו באחרונה מגעים חשאיים בין בכירים סעודים לבכירים איראנים. עדיין מוקדם לדבר על שיתוף פעולה ותיאום בין שתי המדינות, אבל לדברי גורמים מהימנים בניו יורק, הסעודים הם שמגלים עניין מיוחד ואפילו סימני דחיפות במטרה לקדם שיתוף פעולה עם איראן, בשלב זה בערוצים סמויים.



תוצאות המלחמה בסוריה, המבטיחות את המשך שלטונו של באשר אל־אסד בהסכמה ובתיאום בין איראן לרוסיה, שכנעו את מנהיגי סעודיה כי מוטב להם ליצור קשרים עם משטר שיעי שאיננו אהוד עליהם ולנסות להגיע להבנה על חלוקת אזורי השפעה במזרח התיכון, מאשר להסתבך בצעדים ומהלכים לבלימת השפעתה של איראן, שנהנית מתמיכת רוסיה. הסעודים מאוכזבים ממדיניות חוסר המעש של ארה”ב, שהשאירה את סוריה בהשפעה רוסית.



בכירים בריאד מתוסכלים מהמשך הקיפאון בהידברות בין ישראל לפלסטינים, ולדעתם ישראל אחראית לו. לדברי דיפלומטים בניו יורק, עד לפני חודשים אחדים שררה בקרב מנהיגים בריאד תחושה שגילויי רצון טוב כלפי ישראל יעודדו את ראש הממשלה נתניהו להציג יוזמה מדינית, אך התנהלות ישראל במשבר הר הבית, שהכעיסה מאוד את הסעודים, גרמה אצלם לשינוי ההערכות לגבי נכונותה של ישראל לקדם פתרון מדיני לסכסוך. “בריאד הבינו שסימני ההתקרבות לישראל לא הניבו שום תזוזה ושום תמורה בכיוון של מהלך ישראלי לקראת הפלסטינים”, אמר דיפלומט מערבי בכיר.



הערכה בקרב גורמים מדיניים בניו יורק היא שהסעודים גם הגיעו למסקנה שהמאמץ מצדו של הנשיא טראמפ לקדם פתרון מדיני התגלה כמאמץ סרק שסיכוייו להניב פריצת דרך הם אפסיים. לא כבר התפרסם כי בשיחה סגורה אמר ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, כי אין פתרון לסכסוך. השאלה היא אם קושנר, הידוע בקשריו ההדוקים עם הסעודים, אמר זאת על סמך מידע שנחשף לו בשיחותיו עם ידידיו הסעודים.