בכפר האולימפי במינכן ייחנך היום, באיחור של 45 שנים, אתר לזכרם של י"א הספורטאים הישראלים שנרצחו בספטמבר 1972 בידי מחבלים של ארגון ספטמבר השחור. בטקס חנוכת האתר ישתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהמריא אמש לגרמניה עם רעייתו, נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר, ראש ממשלת בוואריה הורסט זיהופר, ראשי הוועד האולימפי מישראל ומגרמניה וכן בני משפחות הספורטאים שנרצחו בטבח.



בין הבאים תהיה גם האצנית אסתר רוט שחמורוב, שהשתתפה באולימפיאדת מינכן ושמאמנה האישי, עמיצור שפירא, היה בנרצחים.



הקמת אתר הזיכרון, שיכלול את סיפורם האישי של הנרצחים וסרט בן 20 דקות שיוקרן מסביב לשעון, התאפשרה בעקבות מאבק ממושך שניהלו אילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו, ואנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיף אנדרי שפיצר.



לקראת הטקס אמר ריבלין: ״45 שנים אחרי הטבח, הטרור הבינלאומי ממשיך לאיים ולפגוע באזרחים חפים מפשע. יש שעדיין מי שרואים בטבח הספורטאים מעשה גבורה. המרכז שנחנוך צריך להעביר מסר לעולם כולו: אסור להיות סלחניים לטרור. טרור חייב להיות מוקע בכל מקום ובכל תנאי. בברצלונה, בלונדון, בפריז, בברלין, בירושלים ובכל מקום אחר. עלינו, בני הקהילה הבינלאומית, לעמוד מאוחדים במאבק נגד הטרור, נחושים להילחם בו ולהביס אותו״.



אילנה רומנו אמרה ל"מעריב המגזין": “כמה רוע, כמה כאב, כמה דמעות וכמה ייסורים עברנו עד שהגענו לרגע הזה. היינו בנות 26 כשזה קרה. היום אנחנו כבר מעל 70. את כל חיי הקדשנו אני ואנקי למאבק למען הנצחת בעלינו ושאר הנרצחים. אני שמחה שהגענו לרגע הזה".



אנקי שפיצר הוסיפה: “הזיכרונות קשים וכואבים. קשה לי מאוד לחזור לכאן למינכן, למקום שבו נרצחו בעלי וחבריו, אבל אני שמחה שהמאבק העיקש שניהלנו במהלך השנים עם אילנה נשא פרי ושזכרם יונצח דווקא כאן, במינכן, במקום שבו נרצחו בידי מחבלים".