ציוץ שהעלה בשבוע שעבר בטוויטר שמעון ארן, הכתב המדיני של “קול ישראל” בערבית, ולפיו אישיות ערבית בכירה מהמפרץ ביקרה בתל אביב, עורר בימים האחרונים עניין רב בכלי התקשורת הערביים. ב”קול ישראל” בערבית דווח שהאישיות היא “נסיך סעודי” שנועד עם בכירים ישראלים במטרה לדון בתהליך השלום האזורי. בידיעה הודגש כי משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ סירבו להתייחס לחשיפה הבלעדית. באחד הציוצים בכלי התקשורת הערביים נטען כי המבקר היה יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן.



כלי תקשורת בקטאר, וכאלה המזוהים עמה, כמו העיתון “אל־ערבי אל־ג’דיד”, שדוחא התבקשה להפסיק את מימונו, השתמשו בידיעה הזו כאמצעי מתקפה נוסף נגד בית המלוכה הסעודי, שמוביל את הקואליציה הערבית בתימן, בסוריה ובמקומות אחרים. כמו כן, העיתון “אל־אחבאר” הלבנוני, המקורב לחיזבאללה ולסוריה, והעיתון “אל־קודס אל־ערבי” בלונדון פרסמו ידיעה על דבר הביקור לכאורה וציטטו את “קול ישראל”.



התגובה הסעודית לא איחרה להגיע. האתר הסעודי “אילאף”, שלא פעם ראיין בכירים ישראלים, טען ביום שישי האחרון כי אכן היה ביקור כזה, אולם לפי הדיווח בו, כלי התקשורת המקורבים לקטאר או המתנגדים לסעודיה הטעו את הקוראים, ולמעשה הביקור היה של בכיר קטארי ולא סעודי. לשון הידיעה באתר הייתה זו: "מקור בכיר אמר לאתר 'אילאף' כי בכיר קטארי ביקר בדיסקרטיות באמצע השבוע בתל אביב ודן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיות ביטחוניות". המקור הוסיף כי הביקור נערך יומיים לפני פגישתו של שליט כוויית, שייח' סובאח אל־אחמד א־סובאח, עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במטרה לדון במשבר הקטארי.



"השליח הקטארי הבכיר דן עם הישראלים בסוגיות ביטחוניות, כולל צעדים צבאיים שדוחא חוששת מהם בשל הידרדרות המשבר עם סעודיה, בחריין והאמירויות”, נאמר עוד בדיווח באתר “אילאף”. "השליח הקטארי העביר למארחיו בישראל את המצב העדין שבו נמצאת ארצו והביע תקווה שישראל תסייע בהסרת הלחץ, ואף תתרום לפתרון המשבר מאחורי הקלעים. עוד דווח כי הגורמים הישראלים לא השיבו בחיוב או בשלילה לפנייה והדגישו כי 'יבדקו את העניין'. גורמים רשמיים בישראל סירבו לאשר או להכחיש את הדיווח".



לדיווח באתר הסעודי הצטרפו גם כלי התקשורת באיחוד האמירויות, בבחריין ובמצרים, שהבליטו את “ביקורו של שייח’ קטארי בכיר בתל אביב שנועד עם נתניהו”.



כצפוי, הידיעה על הביקור נתפסה בצורה שלילית בדעת הקהל הערבית. “הדיווחים האלה המתפרסמים בעולם הערבי מקבלים נופך שלילי בהקשר של מדינת ישראל”, מאשר ארן כעת. “אולם צריך לזכור כי בעבר הרחוק היו כאן בארץ נציגים, כולל שגריר מאוריטניה וראשי משרדי אינטרסים כלכליים של קטאר, תוניסיה, מרוקו ועומאן – כאשר במקביל פעל משרד אינטרסים ישראלי בדוחא, בירת קטאר. עד היום, לפי פרסומים לא רשמיים, מתקיימים יחסים מסחריים וכלכליים סמויים מן העין בין ישראל לחלק מהמדינות הללו. גם ראש הממשלה ובכירים ישראלים אחרים מדברים על שיתוף פעולה ורומזים על קשר עם מדינות שאין לישראלים קשרים דיפלומטיים איתן”.



המלך סלמאן. צילום: רויטרס




סקירת עיתונות // סוריה
כישלון חרוץ



עיתוני המשטר הסורי המשיכו אתמול לדון בכישלון שנחל דאעש בסוריה בשבוע שעבר, עת איבד את השליטה על העיר הנצורה דיר א־זור. הכותרת הראשית של העיתון “א־ת’אוורה” (“המהפכה”) הייתה: “אום סהיריג’, באזור חומס, מוקיעה את הטרור ומתכוננת לעקירת דאעש בצורה מלאה בפרברי חומס”. בכותרת המשנה נכתב כי “הצבא מזרז את התקדמותו, ושדה התעופה הצבאי דיר א־זור מניף את דגל הניצחון”.



כמו כן, העיתון שלח מסר למדינות שלא השתתפו במלחמת האזרחים באומרו כי “סוריה מברכת על יוזמותיהן של מדינות שלא היו חלק מהתוקפנות, מודיעה שתם עידן הטרור ומתנה את הסיוע בסיום הסנקציות המערביות, שלאחריו ניתן יהיה לבנות מחדש את המדינה”.



בכותרת אחרת התייחס העיתון לדוח האו”ם בעניין הטבח הכימי שנערך באפריל האחרון בחאן שיחון. “דוח האו”ם על סוריה הוא זיוף רע”. עוד נטען בעיתון כי “הצבא הסורי הביס את הטרוריסטים של דאעש”.



העיתון “אל־ווטן” (“המולדת”) התייחס אף הוא לניצחון על דאע”ש בכותרת: “ממצור לניצחון”. כמו כן, נטען שם כי “הצבא הפך את המשוואה בדיר א־זור”. בתמונה המובילה נראה ילד מניף את אות הניצחון, כאשר מאחוריו ילדים משחקים. העיתון התייחס גם למשלחת הסורית שתגיע היום לאסטנה, הבירה הקזאחית, במטרה להמשיך את הדיונים בעניין עתיד סוריה. לפי העיתון, “הריאליות הבינלאומית טופחת על פני המורדים”. בנוסף, צוטט בעיתון בכיר בטורקיה שאמר כי “אסטנה היא השלב הסופי” במאבק בין המשטר לאופוזיציה.



שחרור שדה התעופה הצבאי בדיר א־זור תפס את הכותרת הראשית בעיתון “תשרין” (“אוקטובר”). “הצבא שבר את המצור על שדה התעופה הצבאי דיר א־זור והשיב את שדה הנפט א־תים”, נכתב. “תהלוכות עממיות גדולות נערכו לרגל הניצחון הגדול על דאע”ש הטרוריסטי”. מפקד שדה התעופה אמר בראיון כי “ההקרבה של השהידים והפצועים הייתה הסיבה לעמידתנו האיתנה וניצחוננו”.



ובלי זווית ישראלית אי אפשר: העיתון דיווח על עתירה שהוגשה על ידי עורכי דין ישראלים לבג”ץ, ובה נדרש “להפסיק את מכירת הנשק למיאנמר, שם טובחים במוסלמים”. הכותרת הייתה: "הרוע הישראלי נמצא גם במיאנמר".