קוריאה הצפונית חידשה את עבודתה באתר הגרעיני המחתרתי שלה, כך אמרו הערב (רביעי) אנליסטים ביטחוניים, זאת לאחר שהמדינה המסוגרת התחייבה להמשיך ולהרחיב את מאגר הנשק הגרעיני שלה על אף הסנקציות האחרונות שהטיל עליה האו"ם. המומחים טענו גם כי הניסוי הגרעיני שערכה פיונגיאנג בשלושה בספטמבר היה עוצמתי משהוערך תחילה, כך לפי "הניו יורק טיימס". 



בתגובה הרשמית הראשונה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, לפיה יוחמרו הסנקציות על ממשלו של קים ג'ונג און, אמר משרד החוץ הצפון קוריאני כי ההגבלות רק יחזקו את נחישותה של המדינה להמשיך בתכנית הנשק הגרעיני שלה "בקצב מהיר יותר ללא הסחות דעת". 


ניסוי בטיל בליסטי של קוריאה הצפונית
מועצת הביטחון של האו"ם. הטילה סנקציות חדשות על פיונגיאנג. צילום: AFP
מועצת הביטחון של האו"ם. הטילה סנקציות חדשות על פיונגיאנג. צילום: AFP


ההחלטה המדוברת, שהתקבלה בתגובה לניסוי הגרעיני, הייתה התשיעית בסך הכל שהעביר המועצה ביחס לקוריאה הצפונית מאז הניסוי הראשון שקיימה בשנת 2006. אם ההחלטה תיאכף כראוי היא תמנע מהמדינה המבודדת בעולם 30% מסך ייבוא הדלק השנתי שלה, ותקשה ביותר על ייצוא טקסטיל ממנה.

ההצהרה, שפורסמה באמצעי התקשורת של פיונגיאנג, הגיעה במקביל להודעתם של החוקרים הביטחוניים, שיצאה לאחר שאלו בחנו את תמונות הלוויין האחרונות, שבהן נצפו, לדבריהם, כלי רכב חדשים, מכרות וסימנים נוספים המעידים על פעילות במתקן הגרעין החשאי הממוקם בצפון מזרח המדינה.

"פעילות כזו, המתרחשת זמן קצר לאחר הניסוי הגרעיני הגדול ביותר שנערך בקוריאה הצפונית עד כה, מראה כי העבודה באתר יכולה להעיד על היערכות לקראת ניסוי גרעיני תת קרקעי בעתיד", נכתב בדוח. 

מלבד זאת, מהמסמך עולה כי הפיצוץ שנוצר כתוצאה מהניסוי היה במשקל של כ-250 קילוטון ולא 160 קילוטון, כפי שהעריכה יפן, ואף לא במשקל של 50 קילוטון כפי שהוערך על ידי סיאול.  

בתוך כך, ועדת הבטיחות הגרעינית של קוריאה הדרומית טענה היום כי היא זיהתה עקבות של גז קסנון רדיואקטיבי שהותיר אחריו הניסוי הגרעיני של שכנתה מצפון. עם זאת, מהנתונים לא היה ניתן להסיק באיזה סוג של מכשיר גרעיני נעשה שימוש בניסוי.