בארגון חמאס הצהירו הלילה (ראשון) בהודעה רשמית כי הם מוכנים לערוך שיחות פיוס עם תנועת פתח בראשותו של אבו מאזן, ולערוך בחירות כלליות ברשות הפלסטינית. כמו כן, במשלחת ארגון הטרור שנוכחת בקהיר אמרו כי הם מוכנים לפזר את הוועדה המנהלית השולטת ברצועת עזה ובכוונתם לנהל משא ומתן להקמת ממשלת אחדות שתשלב את כל הפלגים ברצועה.

כזכור, בין הארגונים התקיימה מלחמה בעזה בשנת 2007, שבסופה ניצח ארגון חמאס והשתלט, כאמור, על הרצועה. ניסיונות ליישב את הסכסוך האלים נכשלו בעבר.

אבו מאזן. בדרך לתקופה חדשה ביחסים? צילום: רויטרס
אבו מאזן. בדרך לתקופה חדשה ביחסים? צילום: רויטרס

בחודש מארס השנה, יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי אם החמאס רוצה להתפייס עם הפת"ח עליו להכיר בישראל ובלגיטימיות שלה. בפגישה עם נשיא בוסניה ברמאללה, הדגיש אבו מאזן כי לפיוס עם החמאס חייבים להיות שני עקרונות בסיסיים. האחד הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית שמחויבת לעקרונות של אשף, והשנייה הוא הכרה בישראל. 

יו"ר הרשות הדגיש כי הוא אינו דורש מחמאס להכיר בישראל, אבל אם הוא רוצה להשתתף בממשלת אחדות עליו לא להחרים אותה. לדבריו, אם שר האוצר הפלסטיני יצטרך לשבת עם שר האוצר הישראלי כדי לטפל בענייני האזרחים הפלסטינים, הוא לא יכול להגיד כי הוא לא מכיר בישראל.

א-סיסי. המושיע החדש? צילום: רויטרס
א-סיסי. המושיע החדש? צילום: רויטרס


עם תחילת המגעים לקיום משא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית, ביוזמת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אבו מאזן הפעיל לחץ על חמאס שבמסגרתו הפסיק לשלם לישראל על צריכת חשמל בשטח הרצועה, תוך קיצוץ משכורות לעובדי מדינה החיים בה.

מצרים מנהלת בימים אלה מגעים עם תנועתו של אבו מאזן כדי ליישם עסקה שנחתמה בשנת 2011 בקהיר עם החמאס, שמטרתה הייתה לסיים את המחלוקת בין הצדדים ולהקים ממשלה זמנית לפני הבחירות.