נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מנהל בימים אלו שתי חזיתות בכל הנוגע לאיומי הגרעין. מצד אחד נמצאת קוריאה הצפונית שכבר מחזיקה בנשק הקטלני ומצד שני נמצאת איראן בעלת השאיפות. במהלך הלילה התייחס טראמפ בחשבון הטוויטר שלו לשתי המדינות, שלפחות על הנייר העימות מולם נמצא על להבות גבוהות.



בעקבות הניסוי בטיל בליסטי שביצעה בניגוד להחלטה 2231 של האו"ם, תקף טראמפ את טהרן כאשר צייץ כי "איראן ביצעה ניסוי בטיל ביליסטי המסוגל להגיע לישראל. הם גם עובדים עם קוריאה הצפונית. לא בדיוק ההסכם שיש לנו". כעבור מספר שעות התייחס טראמפ לנאומו של שר החוץ הצפון קוריאני באו"ם וכתב "אם הוא מהדהד את מחשבותיו של 'איש הטילים הקטן', אז אם לא יהיו כאן עוד הרבה זמן", כשהוא מתכוון לנשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און.



ניסוי של איראן בטיל בליסטי

החזית האיראנית


ההתבטאות מהלילה מצטרפת למילים החריפות בהם תקף טראמפ את איראן במהלך נאומו בעצרת האו"ם בניו יורק ביום שלישי האחרון. לאחר שדיבר על קוריאה הצפונית, עבר טראמפ לתקוף את איראן וטען כי הסכם הגרעין איתה מהווה בושה לארצות הברית. "צריך לעמוד מול איראן שמאיימת על ארה"ב ועל ישראל, השלטון האיראני הפך מדינה עשירה עם עבר עשיר למדינה שמנהיגיה מייצאים אלימות וכאוס. אסור לנו לתת למשטר כזה להמשיך בפעילות כזו, ואסור לנו להיות כפופים להסכם שמהווה בסיס להתעצמות גרעינית של המשטר הזה. 



"העסקה עם איראן הייתה גרועה, מהגרועות בעסקאות שארה"ב עשתה. זו עסקה שהיא בושה לארה"ב ולא שמעתם את הסוף בנושא הזה", הדגיש הנשיא, "מעל לכל הממשלה האיראנית חייבת להפסיק לתמוך בטרור ולהתחיל לשרת את אזרחיה. העולם כולו מבין שהאזרחים של איראן רוצים שינוי. האזרחים של איראן הם מה שהמנהיגים של איראן הכי מפחדים ממנו אפילו יותר מארה"ב. המשטר האיראני שתומך בטרור מהווה קונטרסט למחוייבות של מנהיגים רבים לפעול נגד הטרור". 



לפני כשבוע וחצי אמר טראמפ כי איראן "מפרה את רוח הסכם הגרעין. לא נסבול את מה שהם עושים". גם אז הוא כינה את ההסכם "אחת העסקאות הגרועות ביותר שראיתי מעודי".



איראן ביצעה כבר בינואר ניסוי בטיל בליסטי בניגוד להחלטת האו"ם, באתר הניסויים סמנאן, כ-225 ק"מ מטהרן, הניסוי הראשון שביצעה הרפובליקה האסלאמית מאז החלה כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, עשרה ימים לפני כן. הניסוי הזה נכשל לאחר שטיל ה"חוראמשהר", עף למרחק של כ-960 ק"מ לפני שהתפוצץ בעת הכניסה מחדש לאטמוספרה.



החלטת האו"ם 2231, שהתקבלה בעקבות הסכם הגרעין עם איראן, קוראת לרפובליקה האסלאמית שלא לבצע ניסויים כאלה. החלטת האו"ם אוסרת על איראן לבצע ניסויים בליסטיים למשך שמונה שנים החל מיולי 2015. הסכם הגרעין עליו חתומה טהרן לא כולל הגבלות המונעות מאיראן לבצע ניסויים בטילים בליסטיים, ובלאו הכי משטר האיתוללות טוען כי הוא חוקי על פי ההסכם משום שהם אינם מיועדים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. 



גם בבריטניה הביעו דאגה מהניסוי האחרון. "אנו מודאגים מאוד מהדיווחים על ניסוי הטילים של איראן, שאינו עולה בקנה אחד עם החלטת האו"ם 2231. אנו קוראים לאיראן לעצור פעולות פרובוקטיביות", כתב בטוויטר שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון. בצרפת קראו למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, להגיש דו"ח מפורט על השיגור. "צרפת מבקשת שאיראן תפסיק את כל הפעילות המזיקה באזור", אמרה דוברת משרד החוץ הצרפתי, אגנס רומט-אספן. "צרפת תשקול עם שותפיה, ובמיוחד האירופאים, את האמצעים להשיג מאיראן את הפסקת פעילותה הבליסטית".



כזכור איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי חדש במהלך השבת. הטיל, שנקרא "חרמשהר", מסוגל לשאת שני ראשי נפץ ולהגיע לטווח של 2,000 ק"מ. בתמונות שהפיץ ערוץ הטלוויזיה רואים את שיגור הטיל, אך לא ניתן לדעת מתי שוגר. מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "הטיל חורמשהר הוא הישג אדיר של משרד ההגנה באיראן. הוא מגיע לטווח של 2,000 ק"מ, ומסוגל לשאת ראש נפץ לטווח של 1800 ק"מ. הוא מסוגל לשאת יותר מראש נפץ אחד". לדבריו, הטיל יימסר לידי מערך ההגנה האווירית של משמרות המהפכה בקרוב.



לפני כחודש וחצי אישר הפרלמנט של איראן את הצעת החוק להגדלת ההוצאות על תכנית הטילים של טהרן ומשמרות המהפכה. המחוקקים אישרו את קווי המתאר של הצעת החוק "נגד פעולות הטרור ההרפתקניות של אמריקה". במהלך הישיבה צעקו חלק מחברי בית המחוקקים "מוות לאמריקה".הצעד הגיע בתגובה לחקיקה שעברה בקונגרס האמריקאי לאחרונה, וקיבלה את אישורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיה יוטלו סנקציות חדשות על איראן בעקבות תכנית הגרעין שלה.



החזית הקוריאנית


מטוסי הפצצה אסטרטגיים מסוג B-1B, מלווים במטוסי קרב ביצעו אמש מפגן כוח אווירי כאשר טסו סמוך לחופי קוריאה הצפונית מעל למים הבינלאומיים במטרה להעביר מסר תוקפני לפיוניאנג. "המטוסים הגיעו לנקודה הסמוכה ביותר לגבול שכלי טיס אמריקאים הגיעו אליה במאה ה-21, וזאת במטרה להבהיר את החשיבות בה אנחנו לוקחים את התנהגותה חסרת הרסן של קוריאה הצפונית", אמרה דוברת הבית הלבן דנה וויט.


שר החוץ של קוריאה הצפונית, רי יונג הו, נשא במקביל נאום לוחמני באו"ם. "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עשה טעות בלתי הפיכה, הכינוי שהוא הדביק למנהיגנו קים ג'ונג און 'איש הטילים', רק יחזק את נחישותנו להתחמש בטילים שיגיעו לכל נקודה בארצות הברית", שר החוץ הוסיף כי מטרת מדינתו להגיע למאזן אימים מול אמריקה, כינה את מנהיגה חולה נפש, מגלומן, מהמר מזדקן וסכנה לשלום העולם, אך הבהיר כי אין בככוונת קוריאה הצפונית לאיים על מדינות בנשק גרעיני, אלא אם הן בצדה של ארצות הברית.



צחצוח החרבות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית החל מאז בחירתו של טראמפ, כאשר בחודשים האחרונים הצדדים החריפו את הטון ואת הפעולות הפרובוקטיביות אחת כלפי השנייה. במהלך נאומו של טראמפ מעל בימת האו"ם, איים הנשיא האמריקאי להשמיד את קוריאה הצפונית, ואף לעג לקים ג'ונג און כשקרא לו "איש הטילים", בהתייחסו לניסויי הטילים שהוא מבצע.



קים ג'ונג און. צילום: רויטרס



בתגובה לכך, קים כינה את טראמפ "משוגע" ונדר לגרום לו לשלם ביוקר על האיום בהשמדת ארצו. לדברי מנהיג קוריאה הצפונית, הוא שוקל לנקוט "בצעדים החמורים בהיסטוריה" נגד ארצות הברית וכי דבריו של הנשיא האמריקאי שכנעו אותו שתוכנית הגרעין שלו היא הדרך הנכונה. "טראמפ יעמוד בפני 'תוצאות שמעבר לציפיות שלו'", איים קים, אך לא פירט מה יהיה הצעד הבא של פיונגיאנג. "אני אאלף את הטיפש המשוגע האמריקאי באמצעות אש", אמר בהצהרה ישירה נדירה מצדו.