נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית החליפו במהלך סוף השבוע איומים וכינויי גנאי אחד כלפי השני. יעקב נגל, לשעבר ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למשבר בין קוריאה הצפונית לארצות הברית ולחשש ממלחמת עולם: "אני לא רוצה להתייחס כמובן לסוג הוויכוח ולכלים בהם משתמשים הצדדים, אבל אני ממליץ להתייחס ברצינות לאמירות של מדינות כמו קוריאה הצפונית, הם מתכוונים לדברים שהם אומרים".





על האופציה הצבאית האמריקאית כנגד צפון קוריאה סיפר: "מדובר בארצות הברית, אם היא רוצה היא יכולה לעשות הכל גם בצפון קוריאה, יהיו לכך משמעויות בעיקר על שכנתה של צפון קוריאה. מי שמכיר את מבנה חצי האי יודע שהכל שם קרוב. כשארצות הברית מאיימת איום צבאי על המדינה יש לה את הכוחות לעשות זאת. אני לא רואה כיצד טיל גרעיני מגיע אל יבשת אמריקה אך אנחנו נמצאים היום בעולם של איומים והרתעות שאמורים למנוע את שימוש בנשק גרעיני, אם מישהו בקוריאה הצפונית יבין שארה"ב מתכוונת למה שהיא אומרת הוא יישמר ממנה".



נגל התייחס בשיחה גם להסכם הגרעין עם איראן: "אני חושב שבהחלט אפשר להבין מדוע האיום האיראני הוא איום מסוכן יותר מדאעש עבור ישראל. מי שאמר זאת בעבר דיבר אמת. הוא התייחס ליכולת של ישראל להתגונן מפני האיום האיראני: "ישראל היא מדינה שיודעת להגן על עצמה בכל דרך".



"ההסכם נתן אפשרות להסית את המשאבים של איראן לזמן קטן מאד בחייה של אומה", אמר נגל. "ישראל כל הזמן אומרת שהיא לא מתנגדת להסכם, היא מתנגדת להסכם גרעין רע. ההסכם הנוכחי לא חוסם את איראן מלהיות גרעינית, אובמה אף הודה כי לאיראן תישאר האפשרות להגיע לפצצה גרעינית בתוך ימים ספורים בזכות ההסכם. ההסכם, כמו שהוא, מאפשר לה להמשיך את תוכניות הפיתוח ולהיות בעוד 15 שנה מדינה גרעינית בחסות העולם".



לסיום הוסיף: "צריך לשנות את הסכם הגרעין הנוכחי או למחוק אותו. גם במהלך המשא ומתן על ההסכם היו עליות וירידות, היו אמירות שהובטחו והופרו וכיום המעצמה שקובעת היא ארה"ב. מה שארצות הברית תעשה יעשה גם העולם. הסנקציות מגיעות ממדינות שמקשיבות לממשל האמריקאי, אמירה ברורה של ארצות הברית כי היא מתכוונת לשנות את ההסכם וקריאה שלה כי מי שלא יעקוב אחר צעדיה יישא בתוצאות תהיה אפקטיבית וחזקה דיה כדי לפתור את הסוגיה. יש אינטרסים כלכליים בנושא והם אלו שידברו מעתה".



עריכה: איתמר זיגלמן