"הכורדים הם עם עתיק שהיה קיים 2,000 שנים לפני הספירה, כמו היהודים והפרסים”, אומר אליעזר “גייזי” צפריר, איש המוסד בכורדיסטן שבעיראק בין השנים 1965־1975 וראש המשלחת האחרון, לרגל משאל העם ההיסטורי שייערך היום בכורדיסטן על הקמת מדינה. “הם היו לפני העיראקים, לפני הטורקים, לפני הסורים. מגיע להם להקים מדינה עצמאית. מדובר בעם בן 40 מיליון איש, גדול יותר מהיהודים והפלסטינים יחד, שעושים רעש בכל העולם. הטורקים מבינים שהקמת מדינה בחבל כורדיסטן בעיראק תביא לפיצול ארצם, שם חיים כ־20 מיליון כורדים שהעם הטורקי לא יכול לדכא אותם לאורך שנים”.



ב־1965 קיבל ראש הממשלה דוד בן־גוריון את ההחלטה להיענות לבקשתו של פרופסור כורדי מפריז ולהעניק עזרה לעם הכורדי. צפריר, כמו כל אנשי הביטחון ששירתו את המדינה באזור, התאהב בכורדיסטן. “הישראלים התאהבו בכורדים”, הוא אומר. “זהו עם של הרים, של מפקדים שהולכים לפני החיילים, מצניעי לכת. לכן בן־גוריון קיבל את הבקשה מיד לאחר שמוסטפא ברזאני פנה אלינו לעזרה”.



הכורדים מפגינים בעד עצמאותם. "עם עתיק". צילום: רויטרס
הכורדים מפגינים בעד עצמאותם. "עם עתיק". צילום: רויטרס



האינטרסים שהיו אז למדינת היהודים הצעירה היו העלאת יהודי עיראק ודילול הכוחות העיראקיים שנלחמו עם צבאות ערב נגד ישראל. בעקבות הסיוע הכורדי לישראל ספגו הכורדים מתקפה, כאשר פובליציסטים ערבים כינו ועדיין מכנים את הכורדים “אוהבי ישראל”. אפילו המנהיג השיעי הבולט בעיראק, מוקתדא א־סאדר, קרא “לאחים הכורדים לבטל את משאל העם”, תוך שהוא מתאר את המצב כ”התאבדות” של ממש, ובמקביל הזהיר את ישראל “מהתערבות בענייניה הפנימיים של עיראק”. 


בעוד ישראל הביעה תמיכה פומבית במשאל העם הכורדי, ארצות הברית אינה תומכת בו מחשש לאבד את הממשלה הפדרלית בבגדד. ג’לאל טאלבאני, פוליטיקאי כורדי־עיראקי ויריבו של מנהיג הכורדים מסעוד ברזאני, הודיע שהמשאל לא מתאים בשלב הזה מחשש שאיראן תממש את איומה לסגור את הגבול עם הכורדים באזור סולימאניה, העיר השנייה בגודלה בכורדיסטן העיראקית עם כשני מיליון תושבים, ובכך תגרום לעיראק נזק אדיר.

עוד שלושה מיליון כורדים בסוריה, שכבר נהנים מאוטונומיה שברירית בשל מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, חולמים להצטרף אל אחיהם בצפון עיראק ובכך ליצור מדינה כורדית.

אליעזר צפריר. "תנו לכורדים מדינה". צילום: אלי דסה
אליעזר צפריר. "תנו לכורדים מדינה". צילום: אלי דסה


צפריר, שכתב לאחר חזרתו לארץ את הספר “אנא כורדי: רומן מלחמה ומילוט בכורדיסטן”, מצדד בטענות של ישראל אל מול כל העולם. “בסך הכל מדובר במשאל עם, שלאחריו צריכים לקבל החלטה גדולה יותר על הקמת מדינה. החלטה בן־גוריונית”, הוא אומר תוך שהוא מכנה את נשיא חבל כורדיסטן “מסעוד בן־גוריון ברזאני”. הוא כבר מכין את נאומו של מנהיג הכורדים בעיראק, בנוסח מגילת העצמאות. “בארץ כורדיסטן קם העם הכורדי".

“יתקיים משאל עם, והרוב יחליט כן”, צופה איש המוסד לשעבר. “יכול להיות שבסולימאניה תהיה קבוצה שתגיד לא. אחר כך יהיו שיחות שקטות, עד שתתקבל החלטה על הקמת מדינת כורדיסטן, שכבר יש לה נשיא, יש לה פרלמנט, יש לה חוקים, יש לה גבולות, יש לה עם אציל - ונותר רק להכריז עליה. למען השם, תנו לכורדים מדינה”.