נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מאיים למנוע מהכורדים בצפון עיראק למכור את הנפט שלהם לעולם. זאת בתגובה למשאל העם על עצמאות החבל הנערך היום (שני). "אחרי זה, בוא נראה באילו ערוצים הממשלה האזורית של צפון עיראק תישלח את הנפט שלה, או איפה תמכור אותו", אמר ארדואן בנאום באיסטנבול. 

"אנחנו שולטים על הברז. ברגע שנסגור אותו, זה נגמר", הזהיר הנשיא הטורקי. עם זאת, ארדואן נמנע מלומר כי אנקרה תסגור את צינור הנפט. בצינור הנפט מכורדיסטן לטורקיה עוברת כמות של מאות אלפי חביות ביום.

הנשיא הטורקי אומר כי משאל העם בכורדיסטן העיראקית אינו מקובל בעת הזאת ומאיים כי ארצו תנקוט בצעדים מדיניים, כלכליים, מסחריים וביטחוניים. עוד אמר ארדואן, כי האמצעים הדרושים נמצאים בשימוש בגבול בין המדינות וכי תנועה אפשרית רק מכיוון טורקיה לעיראק.

"רוצים להיות שכנים טובים"

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה האזורית בצפון עיראק, נצ'ירבאן ברזאני, אמר כי אירביל מעולם לא היוותה איום על טורקיה ותמשיך לא להיות כזה. לדבריו, אנקרה צריכה להבין שאין לה ידיד טוב יותר מהחבל הכורדי. ברזאני דיבר במסיבת עיתונאים לאיר שהצביע במשאל העם, ואמר כי טורקיה ואחרים צריכים לראות במשאל הזה כמה שהוא - הבעת רצון של הכורדים בעיראק בלבד. 
 
"אנחנו לא מאיים ולא נאיים על הביטחון הלאומי של טורקיה ולא נתערב בענייניה הפנימיים, לא היום ולא בעתיד. אנחנו רוצים להיות שכנים טובים", אמר ראש הממשלה.

כאמור, היום החלו תושבי החבל להצביע במשאל העם, כאשר הציפייה היא שההחלטה בנושא תהיה חיובית. זאת, על רקע החששות האזוריים והבינלאומיים שהיא תוביל לחוסר יציבות ולאלימות ברחבי המזרח התיכון. 

"אנחנו רוצים מדינה, בעזרת אלוהים, היום הוא חגיגה לכל הכורדים. אם ירצה השם, נגיד כן לכורדיסטן היקרה", אמר לרויטרס אחד המצביעים בכניסה לקלפי הבוקר. 

למעשה, המתח לקראת משאל העם לעצמאות חבל הארץ הכורדי הגיע אתמול לשיאים חדשים, כאשר כוחות של צבא איראן החלו בביצוע תמרונים צבאיים נרחבים סמוך לגבול עם כורדיסטן, כאיתות להתנגדותם למהלך. במקביל, טורקיה - שגם היא מתנגדת למשאל העם - הפציצה מטרות של המחתרת הכורדית בטורקיה, ה־PKK, בשטח עיראק.