משאל העם של חבל כורדיסטן שבצפון עיראק עבר עם תמיכה של 91.83 אחוזים בעצמאות, כך לפי תוצאות ראשוניות שפורסמו הערב (שלישי) מוועדת הבחירות של החבל. שיעור ההצבעה במשאל העם עומד על 77.83 אחוזים. מנהיג חבל כורדיסטן, מסעוד ברזאני, הכריז על ניצחון במשאל העם. "אתם, העם הכורדי ,לא איפשרתם לרצונכם להישבר, ועכשיו אחרי שהצבעתם כן בעד עצמאות ולא ל'אנפאל' (הטבח שביצע סדאם חוסיין בכורדים), התקפות בנשק כימי ורצח עם, אנחנו נכנסים לשלב חדש", אמר ברזאני.

‏בתוך כך, דוברת מחלקת המדינה האמריקאית אמרה הערב על תוצאות משאל העם כי "העדיפות הראשונה שלנו באזור היא נטרול דאעש, לכן איננו תומכים במשאל העם ובחלוקת עיראק".

בנאום טלוויזיוני, קרא ברזאני לממשלה בבגדאד ולמדינות השכנות שהתנגדו לקיום משאל העם, לכבד את רצונם של מיליונים שהצביעו בעד עצמאות. הוא קרא לראש ממשלת עיראק חיידר אל אבאדי ולמנהיגים אחרים שמאמינים בדיאלוג להיכנס למו"מ עם הכורדים. "אנחנו מבטיחים לקהילה הבינלאומית כי אנחנו מוכנים לנהל דיאלוג עם בגדאד", אמר. כזכור, סגן ראש ממשלת עיראק, נורי אל מאליקי, אמר בשבוע שעבר כי ממשלתו לא תקבל מדינה כורדית מפני שזו תהיה "ישראל שניה באזור". טורקיה, השכנה מצפון, איימה כי תפעל באופן צבאי וכלכלי על מנת למנוע את עצמאותו של חבל כורדיסטן בצפון עיראק.

"הכורדים בצפון עיראק ירעבו אם נעצור את מעבר המשאיות וזרימת הנפט מכורדיסטן העיראקית אל מעבר לגבול", איים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על רקע התרגיל המשותף שעורכים צבאות טורקיה ועיראק סמוך לגבול בין שתי המדינות. טורקיה רואה באפשרות שתקום מדינה כורדית עצמאית לידה כאיום לביטחונה וחוששת מהתגברות הבדלנות בקרב הכורדים הנמצאים בטורקיה.

מסעוד ברזאני. צילום: רויטרס
מסעוד ברזאני. צילום: רויטרס

 

לדברי הנשיא הטורקי, אף מדינה בעולם מלבד ישראל לא תכיר בעצמאות הכורדים בעיראק. העולם הוא לא ישראל", אמר. הוא הזהיר את מנהיג כורדיסטן העיראקית, מסעוד ברזאני, שגם התמיכה של ישראל לא תספיק: "אתה צריך לדעת שהנפת דגלי ישראל לא תציל אותך". 
"הם יישארו בצד כשנטיל את הסנקציות עליהם", אמר ארדואן על הכורדים בנאום ששודר ישירות בתקשורת הטורקית. הוא שב ואיים לסגור את צינורות הנפט ואמר כי ההכנסות שלהם ייעלמו, "והם לא יוכלו למצוא אוכל כשהמשאיות שלנו יפסיקו לנסוע לצפון עיראק". הנשיא הטורקי שב ואיים בסנקציות כלכליות, אך לא פירט. הוא הוסיף כי גם האופציות הצבאיות, הכוללות פעולות ביבשה ובאוויר, נמצאות על השולחן.
לדברי ארדואן, הכורדים לא מסוגלים להקים מדינה. "אין להם מושג איך להיות מדינה", אמר, "הם חושבים שהם מדינה רק כי הם אומרים זאת. זה לא יכול לקרות ולא יקרה". גם הנשיא ברזאני ספג ביקורת מארדואן, שהאשים אותו בבגידה. "עד הרגע האחרון לא ציפינו שהוא יעשה טעות כזאת. מסתבר שטעינו", אמר.