התקשורת העולמית חגגה השבוע עם נשות סעודיה רגע היסטורי של שחרור. ההיתר שנתן להן ארמון המלוכה להחזיק ברישיון נהיגה, בפעם הראשונה בתולדותיהן, הוא שיאו של אחד המאבקים החשובים בעולם בתחום זכויות האדם. לשינוי הטרי יש היבטים לא רק פמיניסטיים, אלא גם משפחתיים, דתיים, פוליטיים, מדיניים ובעיקר כלכליים. זאת סוגיה מרתקת, שחלקה עוד לפנינו.



ההחלטה שקיבלה משפחת המלוכה באה במועדה, והיא תעניק למלך ולילדיו נקודות רבות בציבור ובעולם. טמון בה הישג פנימי לא מבוטל. במתן אור ירוק לנשים לנהוג, מוטט הארמון התנגדות בת עשרות שנים מטעם הממסד הדתי. הוד מעלתו סלמאן בן 82, חולה וזקן, והוא מחשב את קצו לאחור. את המלאכה העיקרית מאחורי הקלעים בסוגיה הזאת ביצע בנו המועדף, הנסיך מוחמד (32), יורש העצר והאיש החזק בממלכה. בתבונתו הרבה סידר הבן לאביו כניסה מרשימה להיסטוריה כמי שהביא את האישה הסעודית, אחרי מאבק בן שנים, למאה ה־21.



הנסיך הצעיר כבר אמר לפני כמה חודשים כי סוגיית הנהיגה אצל נשים היא חברתית בלבד, ואינה קשורה לדת. זה היה רמז למשטרת הדת החזקה, שתפסה בעלות על הסוגיה, כי אין זה עניינה. בכך הראה המלך המיועד שעם כל הכבוד לחוקי ההלכה, יש בעל בית בריאד. ממלכה חפצת חיים צריכה לצעוד עם העולם ולא נגדו.



אשה סעודית נוהגת. צילום: רויטרס
אשה סעודית נוהגת. צילום: רויטרס



השינוי ייכנס לתוקפו רק בעוד תשעה חודשים. עד אז אמורה ועדה בין־משרדית לקבוע חוקים ותקנות. מלאכה רבה תהיה לוועדה הזאת, שתידרש לנסח, למשל, כיצד בכלל תלמד האישה נהיגה (בידי מדריך או מדריכה?), ומה יכלול קוד הלבוש (הצנוע) בצאתה לכבישים. הנה, למשל, שאלה הדורשת מענה: האם להרשות לנשים לנהוג עטויות רעלה? אומנם כיסוי הפנים אינו חובה על האישה, אבל רבות בסעודיה עושות זאת. אם יתיר החוק לבישת רעלה בנהיגה, יקבלו מפגעים וקיצונים למיניהם מתנה חינם. הם יוכלו להתחפש לאישה הלובשת רעלה ולנוע ללא הפרעה. מצד שני, אם יאסור לבישת רעלה בנהיגה, יביא הארמון על עצמו ביקורת חריפה. החברה הסעודית שמרנית מאוד.



ארה"ב הייתה המדינה הראשונה שבירכה את המלך, שעה קלה לאחר פרסום הצו המלכותי. בכך מחזק יורש העצר מוחמד את מהלכיו בבית הלבן, הנהנים מפריחה בעידן דונלד טראמפ. שינויים כאלה מעניקים לאמריקאים תחושה שנוכחותם וקשריהם עם אותה מדינה סייעו לקידום זכויות אדם. ביכולתם לסייע להם בכל פולמוס שיבוא סביב השאלה מדוע הם מצויים במגעים כה הדוק עם משטר עריץ.



מיליון נהגים פרטיים


אז איך כל זה קשור לכסף הגדול? האיסור על נהיגת נשים הוליד במשך השנים כמה פתרונות עקומים. אחד מהם הוא מנהגן של נשים, בעיקר מבוססות כלכלית, לצאת למדינות השכנות, להוציא רישיון נהיגה ולהתפרע בכבישיהן ככל העולה על רוחן. אחרות, בעיקר באזורים חקלאיים שבהן ידו של החוק אינה מורגשת, לא עשו חשבון. הן נכנסו לרכב, הפעילו את מתג ההתנעה ונסעו.



האיסור על נהיגת נשים אינו בהלכה האסלאמית. הוא נולד בידי הממסד הדתי הגברי כדי להרחיק את האישה מפיתויי הדרך. המתנגדים דיברו על החשש כי היא תיתקע בדרך ותמצא גבר שיושיע את מכוניתה, ולא עלינו - יתעניין בה יתר על המידה. אבל מאחר שנאסר עליה לנהוג בעצמה, נהגו הבעלים לשכור לנשותיהם נהג פרטי. חוכמת חלם: הרחיקו מעליה את פיתויי הדרך, והכניסו גבר זר לתוך מכוניתה.



יותר ממיליון נהגים פרטיים עובדים ברחבי הממלכה בשירותן של נשים. הם מהגרי עבודה, רובם מהודו ופקיסטן, אפריקה השחורה או נפאל והפיליפינים.


שכרם החודשי התייקר בשנים האחרונות, והוא נושק ל־2,000 ריאל (1,800 שקל). על כך יש להוסיף שכר דירה, כרטיס טיסה וכלכלה - הוצאה שהחלה להכביד מאוד על תקציב המשפחה. על פי נתונים רשמיים בריאד, מוציאים בתי האב בסעודיה 25 מיליארד ריאל (כ־22 מיליארד שקל) בשנה על משכורות לנהגה של האישה. ההוצאה הזאת עושה את דרכה, לרוב, לארץ האם של הנהג.



בשינויו של החוק, הותיר יורש העצר את המיליארדים האלה בתחומי הממלכה, וצמצם את הבעיה הדמוגרפית. על פי ההערכות, לפחות מיליון נהגים יפוטרו בשנה הקרובה. השינוי אמור אף לעודד את הנשים לצאת לעבודה, ובכך לשמש מנוע צמיחה למשק הסעודי המאובן, שלמד להישען בעיקר על רווחי הנפט.


היכולת לנהוג היא חירות. היא מעניקה לבעליה יכולת מעשית לנוע וגם תחושה של דרור. ילדים יראו מעתה את אמותיהן אוחזות בהגה. הדורות הבאים יגדלו ללא גבר זר, משרת, בבית. השינוי יורגש כמעט בכל משפחה ובית. לענף יבוא המכוניות, במיוחד הקטנות, צפוי בום בשנים הקרובות: נשים יחלו לפקוד את אולמות התצוגה.



המלך סלמאן (במרכז). מחשב את קיצו לאחור. צילום: רויטרס
המלך סלמאן (במרכז). מחשב את קיצו לאחור. צילום: רויטרס



אחת התעלומות מאחורי הצו המלכותי היא כיצד נכנע הממסד הדתי כה בקלות, אחרי עשרות שנים שבהן עמד על רגליו האחוריות ומנע מהנשים לאחוז בהגה. נראה שהמתרחש מאחורי הקלעים פשוט מכפי שאפשר לשער. הנסיך מוחמד החליט להסיר את הכפפות ולהראות לכולם כי מלך יש רק אחד.



בשבועות האחרונים נעצרו כמה אנשי דת מוכרים שביזו את מעמדן של נשים. אחד מהם הוא סעד אל־חג'רי, דרשן במסגד האוניברסיטה ע"ש המלך ח'אלד. אל־חג'רי התנדב להסביר, כי לאישה יש מחצית משכלו של גבר; התיישבה במכונית, הצטמצם שכלה לכדי רבע. אמר - ומצא את עצמו במעצר. היו גם אנשי דת רבים שתמכו בביטול האיסור בחוק.



בסעודיה יצאו השבוע נשים וגברים לרחובות לחגוג את שחרורה של האישה. למחרת הוצאת הצו המלכותי שמתיר להן לנהוג, הודיע הארמון על מהלך נוסף וסמלי: לשגרירות סעודיה בוושינגטון מונתה לראשונה דוברת. שמה פאטמה באעשן, ולא במקרה היא נשלחה מכל היעדים דווקא לאמריקה.



למרות זאת, עדיין אסור לאישה הסעודית לנסוע לבדה לחו"ל או לפתוח חשבון בנק. כדי להגיש תביעה משפטית, או לשכור דירה, או להתקבל לאוניברסיטה, עליה להציג אישור מגבר, בן משפחה. דרכה לחירות ארוכה, אבל עיקרה אינו רק בידי המחוקק. ראשית שחרורה בבית, שם היא חווה את הדיכוי הגדול ביותר, הרחק מעין כל.



איך אומרים "תרגיעו" בכורדית


ברביעי בערב פורסמו בארביל תוצאות משאל העם בחבל הכורדי של עיראק. 92%, כך לטענת ועדת הבחירות, אמרו כן לעצמאות. חלומם של הכורדים הוא להתפצל מעיראק ולהקים לעצמם מדינה עצמאית, אבל ספק אם מנהיגם יכריז על עצמאות בקרוב. הוא מסתכן במלחמה.



בירושלים זכו התוצאות לשתיקה. שום שר, סגן שר, ואף לא השרים הנוהגים לפטפט כשלא צריך, לא השמיע ציוץ. רק לפני שלושה שבועות מיהרה ישראל להיות הראשונה והיחידה שבירכה על המשאל הצפוי. ביום שלישי, ערב פרסום התוצאות, תקף מנהיג טורקיה ארדואן את הכורדים במילים מתגרות. "אפילו הנפת דגלי ישראל", אמר להם, "לא תציל אתכם מבידוד אזורי".



ביקשתי את תגובת משרד החוץ לעלבון המרומז, אבל דובר המשרד שמר על זכות השתיקה. אין זאת אלא כי מישהו ביקש מירושלים להנמיך פרופיל, אחרי שמצעד של פוליטיקאים, ובראשם ראש הממשלה, בירכו את הכורדים בפומביות שעשתה לה כנפיים בעולם הערבי והביכה את מסעוד ברזאני. אין בידי תשובה לשאלה מי ביקש זאת. אפשר שאלה הם האמריקאים, שניהלו מערכה מאחורי הקלעים כדי למנוע התלקחות במתיחות הנפיצה בין בגדאד לכורדים; ואולי זה מישהו מלשכת ברזאני שביקש מנוח מן החיבוק הישראלי.



הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל.


[email protected]