ממשלת קטלוניה הודיעה הלילה (שני) כי 90 אחוזים מאזרחי קטלוניה שקולותיהם נספרו עד כה הצביעו במשאל העם בעד היפרדות מספרד. התוצאות הראשונית מתייחסות ל- 2.26 מיליון אזרחים, המהווים רק כ-42.3 אחוזים הצביעו מתוך 5.34 מיליון אזרחי חבל הארץ. 



עימותים בקטלוניה. צילום: רויטרס

ממשלת ספרד פחות שמחה על אירועי היום, וצעדיה למנוע את המשאל הגיעו היום לידי הפעלת כוח מול הציבור, 844 בני אדם נפצעו במהלך עימותים בין תושבי המחוז שביקשו להצביע או הפגינו בעד עצמאותו לבין כוחות המשטרה.



נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון התייחס לאלימות שהתרחשה במהלך משאל העם על עצמאות חבל הארץ. "היום הרווחנו את הזכות להיות עצמאיים", אמר בהצהרה בטלוויזיה המקומית, "האיחוד האירופי לא יכול להעלים עין מהפרות זכויות האדם שקרו במהלך ההצבעה".



אלימות משטרתית בעקבות משאל העם בקטלוניה. צילום: רויטרס



קטלאנים ברחובות ברצלונה צופים בנאום רחוי. צילום: AFP


"לא היה היום משאל עם בקטלוניה", אמר ראש ממשלת ספרד מריו רחוי, כשהוא מציין שבית המשפט העליון במדינה קבע שהמשאל הוא לא חוקי. "תושבי קטלוניה הוטעו להשתתף בהצבעה שהיא דרך לשום מקום. מה שראינו היום זה מדינה ששומרת על שלטון החוק". רחוי התייחס לפעולות המשטרה שניסתה לשבש את פעילות ההצבעה, סגרה אולמות הצבעה ואף החרימה קלפיות. במהלך הניסיון למנוע את ההצבעה, 12 שוטרים נפצעו.

התיירים ברחוב הרמבלאס הביטו בתימהון
 
במהלך ניסיונות דיכוי ההצבעה, עשו השוטרים הספרדים שימוש באלות, בכדורי גומי ובגז מדמיע. תמונות רבות של אלימות משטרתית, בהן אנשים שנפצעו ודממו בגופם ובפניהם, או אשה מבוגרת שנגררה לידי אל מחוץ לקלפי, זכו לפרסום ברחבי העולם. שדרות הרמבלאס שידעו ריכוזים של כוחות המשטרה הצבאית אחרי התקפת הטרור שם, שוב קבלו שוטרים שנלחמים הפעם באזרחיה השלווים של קטלוניה. ובכל זאת, העיר התנהלה אתמול בצורה מופתית עם שני סוגי אוכלוסיה- הקטלנים המצביעים והמפגינים והתיירים הרבים מאד שהמשיכו לטייל ולבקר  אתרים כמו בנייניו של גאודי, הביטו בתימהון בהתרגשות הקטאלנים  ולפעמים אף צילמו אותם.

עימותים עם שוטרים במהלך משאל העם, צילום: רויטרס
עימותים עם שוטרים במהלך משאל העם, צילום: רויטרס

 
 התקפות נוספות על ההצבעה באו בפריצה למחשבים ועצירת האיטרנט שמנעה הצבעה בתחנות המנוותקות ממאגר הנתונים. "הם הצליחו לסכל לנו את ההצבעה,, אמר באכזבה על יד הקלפי בבית הספר לשפות ג'ורדי , שהגיע מסביליה לפני שנים, אבל התאזרח בברצלונה ומרגיש עצמו קטלאני. בשלב זה, עדיין לא ברור איך הסתיימה ההצבעה בעוד הספירה מתבצעת וצפוייה להימשך עד השעות הקטנות של הלילה לפחות, אך נראה שגם נשיא המחוז, קרלס פוג'דמון, מבין כי הצהרתו שאם ההצבעה תעבור, הוא יכריז על עצמאות תוך 48 שעות יכולה להביא לאלימות רבה וכי משאל העם עצמו הפך להיות לא אמין בשל פעילות הממשלה נגדו. 
 
בשוך היום גם במדריד וגם בברצלונה נאספו המונים לצפות בתוצאות משאל העם, אך בעוד בברצלונה יצאו תומכי העצמאות, חבולים ומקווים, במדריד נשמעות קריאות לשמירה על אחדות המדינה ובגנות המגמות הבדלניות של מחוז קטלוניה, ומחוזות נוספים כמו חבל הבאסקים שצופים באירועי היום בחשש ובציפייה, האם הם יהיו הבאים בתור לאתגר את אחדות ספרד?