מה גורם לאדם לקום בבוקר ולהחליט לחסל המוני אנשים ולבצע רצח הולך וחוזר? בעקבות הפיגוע שהתרחש אתמול בלאס וגאס, ניסה הבוקר (שלישי) פרופ' יצחק פריד להסביר לניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM את התופעה שגורמת לאדם לצאת ולפגע: "המודל שפתחתי נקרא סינדרום E העוסק בשאלה מה גורם לאנשים רגילים לעבור שינוי. המודל הזה פותח בעיקר בקבוצות. רואים זאת בשואה, בבוסניה ובמקומות אחרים".



לדברי פריד, התברר שהפוטנציאל לטרנספורמציה בין אדם נורמטיבי לאדם שיוצא לחסל את כל הסובבים אותו קיים באחוז גבוה של אנשים. "מחקר שהסתכל על אנשים פשוטים ממעמד הביניים במלחמת העולם השנייה מצא שתוך זמן קצר אותם אנשים הפכו לרוצחי המונים בעקבות הסיטואציה בה היו מצויים".

"המחשבה שיש בתוכנו איזה פנתר שאנחנו מרסנים היא שגויה", הסביר הפרופסור, "אריה שאוכל זברה אחת ונח ולא הופך לרוצח המונים. "אני טענתי שהחלקים המתקדמים של קדמת המוח מסוגלת להוביל אותנו לסיטואציה של רצח עובר וחוזר במקרה של השטחה רגשית של כל הסובבים אותך".

לדבריו, הטרנספורמציה הזו יכולה להתרחש במצבים מסוימים ובהקשר מסוים. "בשואה, לדוגמה, היתה לרצח הזו הצדקה פסיכולוגית. הסימפטומים של ביצוע רצח הולך וחוזר בתכנון מראש נובעת ממניע פסיכולוגי, אדם יכול לעבור ממצב א' למצב ב', ואין זה אומר בהכרח מדובר בשיגעון אלא בטרנספורמציה של המוח. במוח שלנו ישנם מנגנונים כנגד שברים קוגנטיביים, המנגנונים הללו יכולים להיסדק ולהתפורר כתוצאה משימוש בסם מסוים לדוגמה. טראמפ טען שמדובר ברשע טהור, רשע הוא אלמנט שנובע מגורם ביולוגי".

עריכה: איתמר זיגלמן