חבל כורדיסטן שבצפון עיראק יערוך בחירות לנשיאות ולפרלמנט בראשון בנובמבר, כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות הכורדית רודאו, זאת לאחר שבשבוע שעבר נערך בחבל משאל עם על עצמאות החבל, שתוצאתו הייתה תמיכה כמעט מוחלטת בהקמת מדינת כורדית עצמאית. בעקבות משאל העם פתחו טורקיה ועיראק בתרגיל צבאי משותף ואיימו בסנקציות כלכליות נגד החבל.



הבחירות יערכו כדי לחזק את הלגיטימיות של המנהיגות בדרכה לעצמאות גלויה ולכל משא ומתן שעשוי להיות כרוך בכך. בתוך כך, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן אמר מוקדם יותר כי טורקיה תטיל סנקציות נוספות על צפון עיראק, זאת על רקע הפחד של איסטנבול, כמו גם של טהרן, שמשאל העם יכול להשפיע גם על שאיפות האוכלוסייה הכורדית החיה בקרבן. ואולם, עד כה הממשלה הכורדית לא הכריזה על עצמאותה.



כזכור, בגדד הגיבה למשאל העם עם איסור טיסות בינלאומי על שדות התעופה הכורדים, ואילו איראן וטורקיה פתחו בתמרונים צבאיים משותפים על חיילים עיראקים בגבולות עם כורדיסטן העיראקית. 



כמו כן, הממשלה העיראקית דחתה את ההצעה של הממשלה הכורדית לדון בעצמאות חבל כורדיסטן, ודרשה ממנהיגים כורדים לבטל את תוצאות המשאל או להתמודד עם המשך הסנקציות, בידוד בינלאומי והתערבות צבאית אפשרית. מלבד זאת, ביום שלישי האחרון הפרלמנט הפדרלי בעיראק החליט על הרחקת חבריו הכורדים שהצביעו במשאל בגין "הצבעה בלתי חוקית". 



נשיא עיראק לשעבר ג'לאל טאלאבני נפטר



ערוץ הטלוויזיה העיראקי הממלכתי הרשמי הודיע אחר הצהריים, כי נשיא עיראק לשעבר, ממוצא כורדי, ג'לאל טאלבאני, נפטר, כאשר גם אמצעי תקשורת כורדים הודיעו על מותו של הנשיא לשעבר. הוא היה בן 84 במותו.



טאלבאני כיהן כנשיא עיראק בשנים 2005-2014, ואף כיהן כחבר בממשלה הזמנית של עיראק אחרי פלישת ארצות הברית ב-2003. באפריל 2005 הוא נבחר לנשיא עיראק הראשון ממוצא כורדי, כאשר ביולי 2014 נבחר שותפו להקמת מפלגת "האיחוד הפטריוטי של כורדיסטן", הכורדי פואד מעצום לנשיא עיראק. בשנת 2008 היה טאלאבני לפוליטיקאי העיראקי הראשון שלחץ את ידו של מנהיג ישראלי, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק.