חבל קטלוניה יכריז על עצמאות מספרד בסוף השבוע הקרוב או בתחילת השבוע הבא, כך אמר נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון בראיון ל-BBC, בעקבות משאל העם שנערך בחבל בתחילת השבוע. לדברי הנשיא הקטלאני, ממשלת ספרד תעשה טעות אם תשתלט על הממשל בברצלונה. הוא הודה שלא היה בקשר עם מדריד מאז משאל העם. 

פו'דמון פנה לקהילה הבינלאומית על מנת שתתווך במשבר עם הממשלה המרכזית של ספרד ואמר כי הוא אינו מסכים את הטענה של האיחוד האירופי שמדובר עניין פנימי של ספרד. 
אתמול נשא מלך ספרד, פליפה השישי, נאום לאומה, בו אמר כי "משאל העם אינו חוקי - הוא נעשה בניגוד לחוקת המדינה ומסכן את הדמוקרטיה". 

לדבריו, "מנהיגי קטלוניה הפרו את החוק והראו חוסר נאמנות בלתי קבילה, ועל המדינה להבטיח את הסדר החוקתי". בתוך כך, בהתייחסו למצב האומה, לאחר ימים של תסיסה ברחובות, הוא טען כי "מנהיגי האזור התנהגו בצורה חסרת אחריות וסיכנו את היציבות הכלכלית של המדינה". המלך גם הצהיר כי "המצב במדינה רציני מאוד", קרא לאחדות, ואף הכריז כי מדינתו "תתגבר על הזמנים הקשים הללו".

במשאל העם שנערך בקטלוניה ביום ראשון, הביעו 90 אחוזים מהמצביעים תמיכה בהקמת מדינה עצמאית. במהלך המשאל פרצו מהומות קשות ועימותים בין התושבים המקומיים לבין שוטרים שנשלחו על ידי מדריד. במהלך המהומות שהתרחשו על רקע סגירת מספר קלפיות, נפצעו כ-900 בני אדם, זאת לאחר שהממשלה במדריד תיארה את האירוע כלא חוקי.