המדענים ז'אק דובושה משווייץ, ג'ואכים פראנק מארצות הברית וריצ'ארד הנדרסון מבריטניה, זכו היום (רביעי) בפרס נובל לכימיה על פיתוח היכולת לדמות ביו-מולקולות. "השיטה קידמה את הביוכימיה לעידן חדש", ציינו בוועדת הפרס בנימוקי הזכייה. "חוקרים יכולים כעת להקפיא ביומולקולות ולצפות בתהליכים שהם מעולם לא ראו קודם לכן", הוסיפו בוועדה, "דבר המכריע גם להבנת עולם הכימיה וגם לפיתוח תרופתי". 



אתמול, המדענים האמריקאים ריינר ויייס, בארי באריש וקיפ ת'ורן זכו בפרס נובל לתחום הפיזיקה לשנת 2017 על חלקם בתגלית גלי הכבידה, כך מסרה וועדת הפרס בשבדיה. גלי הכבידה הם גלים ברצף הזמן-חלל שנחזו לראשונה לפני כמאה שנה על ידי אלברט איינשטיין. הגלים הציתו מהפכה בענף האסטרופיזיקה לאחר שזוהו לראשונה בתחילת השנה שעברה. 
הצוותים שהיו מעורבים בתגלית הפכו במהירות למועמדים המובילים לזכייה בפרס השנה. "זה משהו חדש לגמרי אשר פותח עולמות שטרם נראו", נאמר בהודעת האקדמיה המלכותית השבדית למדעים. "עושר של תגליות מחכה למי שיצליח לללכוד את הגלים ולפרש את המסר שלהם".

גלי הכבידה, אשר נוצרים כאשר חורים שחורים מתמזגים, נתגלו באמצעות קרני לייזר. "האות היה חלש מאוד כאשר הוא הגיע לכדור הארץ, אבל הוא כבר מבטיח מהפכה באסטרופיזיקה", נאמר בהודעת האקדמיה. וייס התחלק במחיצת הפרס עם באריש והתחלק במחצית השנייה עם ת'ורן.זוכים בפרס יקבלו פרס על סך 9 מיליון קרונות שבדיות או 1.1 מיליון דולר. בין הזוכים בעבר בפרס נובל לפיזיקה נמנים ענקי המדעים אלברט איינשטיין, נילס בור, ומארי קירי, אחת משתי הנשים היחידות שזכו עד כה בפרס נובל לפיזיקה.
כזכור, שלשום זכו שלושה מדענים אמריקאים בפרס נובל בתחום הרפואה על מחקריהם בתחום השעון הביולוגי של היצורים החיים בכדור הארץ. ועדת הפרס בשבדיה הכריזה כי ג'פרי ס. הול (72) מאוניברסיטת מיין, מייקל רוזבש (73) מאוניברסיטת ברנדייס ומייקל וו. יאנג (68) מאוניברסיטת רוקפלר הם הזוכים "על התגליות שלהם של מנגנונים מולקולריים ששולטים בשעון הביולוגי".