מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון היה על סוף התפטרות מתפקידו במהלך הקיץ האחרון בעקבות עימותים חוזרים ונשנים עם הנשיא דונלד טראמפ ובכירים נוספים בבית הלבן, כאשר בשיא העימות כינה שר החוץ האמריקאי את טראמפ "אידיוט", כך חשפו היום (רביעי) בכירים בממשל האמריקאי שצוטטו ברשת NBC. ואולם, לאחר הפרסום הכחיש אותו טילרסון, כשטען כי מדובר ב"שמועות חסרות בסיס, מעולם לא חשבתי לעזוב את משרתי".



למעשה, המתחים הגיעו לשיאם, כך על פי הדיווח ב-NBC, כאשר המנהיג האמריקאי נשא נאום פוליטי בסוף חודש יולי בפני ילדי תנועת "הצופים" האמריקאית, ארגון שבעבר עמד בראשו טילרסון. ימים ספורים קודם לכן, כך מתברר, שר החוץ האמריקאי יצא בגלוי נגד נשיאו, ואף התייחס אליו כ"אידיוט" לאחר פגישה שהתקיימה בפנטגון ב-20 ביולי, שבה נכחו חברי צוות הביטחון הלאומי של טראמפ, כמו גם בכירים בקבינט הביטחוני. 


סגן הנשיא פנס. שכנע את טילרסון לחזור בו . צילום: רויטרס
סגן הנשיא פנס. שכנע את טילרסון לחזור בו . צילום: רויטרס


לא ברור אם מנהיג העולם החופשי היה מודע להתרחשות, אך מה שידוע הוא שסגן הנשיא מייקס פנס שכנע את טילרסון לא להתפטר מתפקידו, וייעץ לו לגבי דרכים שבהן יוכל להוריד את המתיחות בינו לבין טראמפ.

גורמים רשמיים מסרו לרשת האמריקאית שהממשל, שהיה מוטרד אז משורה של פיטורים והתפטרויות, התאמץ לדאוג לכך שטילרסון לא יעזוב את תפקידו כבר בשנה הראשונה של טראמפ כנשיא.

פנס דיבר מאז עם מזכיר המדינה האמריקאי על חשיבות כיבוד הנשיא בפגישות עמו ובציבור, והסביר כי כל מחלוקת בין השניים צריכה להיפתר באופן פרטי, כך לפי בכיר בבית הלבן.

קלי וטראמפ. הראשון סייע בהרגעת הרוחות. צילום: רויטרס
קלי וטראמפ. הראשון סייע בהרגעת הרוחות. צילום: רויטרס


ואולם, המחלוקות בין השניים עדיין קיימות, כאשר רק במהלך סוף השבוע האחרון הנשיא ביקר את האופן שבו התמודד שר החוץ שלו עם המשבר מול קוריאה הצפונית.

טילרסון, ששהה באותה עת שבה נאם טראמפ בפני ארגון "הצופים" האמריקאי בחתונת בנו, איים לא לחזור לוושינגטון, אך שיחותיו עם הגנרל ג'ון קלי ושר ההגנה ג'ים מאטיס, הרגיעו אותו ושכנעו אותו לא לעשות זאת.

טילרסון: "מעולם לא היה צריך לשכנע אותי להישאר במשרתי"

"מה שהשגנו עד כה, השגנו כצוות", אמר טילרסון בהתייחסו לטראמפ לעיתונאים לאחר הפרסומים, ואף אישר מחדש את מחויבותו לתפקיד: "המחויבות שלי להצלחת המדינה והנשיא חזקה כמו ביום שבו נכנסתי לתפקידי". 

לטענתו, "נשיא ארצות הברית אוהב את המדינה הזו. הוא שם את האמריקאים במקום הראשון. הוא חכם ודורש לראות תוצאות בכל מקום שאליו הוא מגיע".

מלבד זאת, הוא הכחיש את הטענות לפיהן פנס עודד אותו להישאר בתפקידו לאחר שהתלבט בסוגיה זו. "סגן הנשיא מעולם לא היה צריך לשכנע אותי להישאר מזכיר המדינה כי מעולם לא חשבתי לעזוב את המשרה הזו".