המאבק הספרדי בעצמאות קטלוניה נמשך. בית המשפט העליון במדריד דן היום (חמישי) בבקשת המפלגה הסוציאליסטית הקטלונית, שמתנגדת לפרישת חבל הארץ הקטלוני מספרד, למנוע מהפרלמנט המקומי בברצלונה להתאסף והחליט כי יש למנוע את ההיאספות שתוכננה ליום שני הקרוב וזאת מתוך חשש כי בשבתו יכריז הפרלמנט על עצמאות קטלוניה.



עם זאת, לא ברור האם הפרלמנט יקשיב לבית המשפט העליון או תעלם מפסיקתו, כפי שעשה בעת משאל העם שנערך ביום ראשון האחרון - אז קבע בית המשפט העליון כי משאל העם אינו חוקי ואל לא להתקיים, ולמרות פסיקת בית המשפט העליון, התקיים משאל העם, בו יותר מ-90% מהמשתתפים תמכו בהכרזת עצמאות.



"מרגיש כמו נשיא של מדינה עצמאית". קרלס פוג'דמון, צילום: רוירטס
"מרגיש כמו נשיא של מדינה עצמאית". קרלס פוג'דמון, צילום: רוירטס



הקטלונים התעלמו מהפסיקה הקודמת



החשש שהביע בית המשפט העליון מהצהרת עצמאות ביום שני אינו ללא סיבה. נשיא חבל הארץ, קרלס פוג'דמון אמר לפני מספר ימים כי הוא יכריז על עצמאות החבל מעט אחרי סוף השבוע או בתחילת השבוע הבא, וכי הוא מרגיש כי הוא "נשיא של מדינה חופשית שבה מיליוני אנשים קיבלו החלטה חשובה". גם חברת הפרלמנט הקטלוני, מיריה בויה, רמזה לכך שבכוונת הפרלמנט להכריז על עצמאות באספתו הקרובה ואמרה "אנחנו יודעים שהצעד עלול להביא למעצרים ולמחלוקות, אך אנחנו מוכנים לכך, ולא נעצור בשום פנים ואופן".



פוג'דימון הסביר כי התנהלות הממשל במדריד לא התירה לחבל הארץ ברירה אלא להכריז על עצמאות. "סירוב הממשלה במדריד לנהל משא ומתן עם תושבי החבל "לא הותיר לקטלוניה שום ברירה אחרת מאשר להכריז על עצמאות". הוא אמר, והוסיף "ממשלת ספרד מאפשרת מעצרים של מפגינים, משפיעה על התקשורת וחוסמת אתרים באינטרנט. אנחנו תחת פיקוח צמוד יום ולילה. איך אפשר להגדיר זאת אם לא כמשטר סמכותני?".



כמו כן, לפני מספר ימים דיבר  מלך ספרד, פליפה השישי, אל העם הספרדי ושטח את טענות מדריד. "משאל העם אינו חוקי - הוא נעשה בניגוד לחוקת המדינה ומסכן את הדמוקרטיה". אמר המלך. "מנהיגי קטלוניה הפרו את החוק והראו חוסר נאמנות בלתי קבילה, ועל המדינה להבטיח את הסדר החוקתי". בתוך כך, בהתייחסו למצב האומה, לאחר ימים של תסיסה ברחובות, הוא טען כי "מנהיגי האזור התנהגו בצורה חסרת אחריות וסיכנו את היציבות הכלכלית של המדינה".



מלך ספרד. טען שהמשאל "לא חוקי". צילום: רויטרס
מלך ספרד. טען שהמשאל "לא חוקי". צילום: רויטרס



עצמאות - לראשונה מאז המאה ה-11





כזכור, ביום ראשון האחרון נערך בחבל קטלוניה, אחד מחבלי הארץ הגדולים והעשירים שמרכיבים את ספרד משאל עם בנוגע לעצמאותו מהפדרציה הספרדית, וזאת למרות התנגדות עזה של הממשל המרכזי במדריד. במהלך ניסיונות דיכוי משאל העם נעצרו מארגניו, הוחרמו עשרות קלפיות, ובמהלך העימותים בין שוטרים ומפגינים תומכי עצמאות נפצעו מאות אנשים. 



למרות מאמצי הממשל במדריד, ואי הכרתו בחוקיות משאל העם, כ-90% מכ-5 וחצי מיליון המצביעים תמכו בפרישת חבל הארץ והקמת מדינה קטלונית עצמאית, זאת לראשונה מאז האיחוד עם ממלכת אראגון במאה ה-11.