על רקע המאמצים במערב למנוע מקוריאה הצפונית לפתח נשק גרעיני, והאפשרות שארצות הברית תצא מהסכם הגרעין עם איראן, החליטה היום (שישי) ועדת פרס נובל לשלום להעניק את הפרס לשנת 2017 לארגון לפירוז מנשק גרעיני (ICAN), כך הוכרז היום באוסלו, בירת נורבגיה. יו"ר ועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן, אמרה כי הפרס הוא הכרה בעבודה של הארגון למשוך את תשומת הלב להשלכות ההומניטאריות הקטסטרופליות של שימוש בנשק גרעיני ולמאמצים פורצי הדרך שלו להשיג מניעה של כלי נשק כאלה באמצעות הסכם. 

בהודעת הוועדה נאמר עוד, כי "אנחנו חיים בעולם בו הסיכון לשימוש בנשק גרעיני גדול יותר משהיה בשנים האחרונות. יש מדינות שמחדשות את הארסנל הגרעיני שלהן ויש סכנה אמיתית שיותר מדינות ינסו להשיג נשק כזה, כמו שקוריאה הצפונית מדגימה היטב".
"נשק גרעיני מהווה סכנה תמידית לאנושות ולכל החיים על כדור הארץ. הקהילה הבינלאומית אימצה הגבלות על מוקשים, פצצות מצרר ונשק כימי וביולוגי, זאת באמצעות הסכמים מחייבים. נשק גרעיני הוא הרבה יותר הרסני, אבל עד כה לא אין הגבלה בינלאומית דומה". 


הוועדה מציינת, שעברו 71 שנים מאז העצרת הכללית של האו"ם, בהחלטתה הראשונה, הבינה את החשיבות של פירוז מנשק גרעיני. "הפרס מבקש להוקיר את ICAN על שהניעה את המהלך מחדש ונתנה מומנטום להשגת המטרה", נאמר.


הכסף ילך ללחץ על המדינות של חתמו

ICAN הוא קואליציה ארגונים לא ממשלתיים מיותר מ-100 מדינות. הארגון היה הכוח המניע שגרם למדינות לשתף פעולה על מנת למגר את הנשק הגרעיני. עד כה, 108 מדינות התחייבו לכך. ביולי 2017, 122 מדינות החברות באו"ם חתמו על האמנה של ICAN על פירוז מנשק גרעיני. ברגע ש-50 מדינות יאשררו את ההסכם, הוא יהפוך למחייב עבור כל המדינות החתומות עליו. 

ביאטריס פיהן, יו"ר ICAN, אמרה לרויטרס שהארגון ישתמש בפרס הכספי שקיבל, על סך 1.1 מיליון דולר על מנת ללחוץ על מדינות נוספות לחתום על האמנה לפירוז מנשק גרעיני. כשנשאלה אם יש לה מסר לשניא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ולמנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, אמרה פיהן כי נשק גרעיני הוא לא חוקי, כמו גם האיום בשימוש בו. "הם צריכים להפסיק עם זה". 

מ-ICAN נמסר בתגובה כי "זה כבוד גדול לזכות בפרס נובל לשלום כהכרה על התפקיד שלנו בהשגת אמנה למניעת נשק גרעיני. הפרס הוא הוקרה למיליונים שפעלו ללא לאות שמחו נגד נשק גרעיני. הוא גם הוקרה לשורדי פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי ולקורבנות הניסויים הגרעיניים ברחבי העולם, שעדויותיהם תרמו רבות להשגת האמנה".