בישראל, מרבית האנשים מקבלים ימי חופשה קצובים ומעטים, וגם אותם הם חוששים לנצל מסיבות שונות, חלקן כלכליות. אך אי שם, במדינה רחוקה, יש חברה שמציעה לעובדיה לצאת לחופשות ללא הגבלה ואפילו משלמת עליהן. את המדיניות הזו החל מנכ"ל חברת הפרסום והשיווק האמריקאית, SteelHouse, מארק דאגלס, ב-2010, וציפה שההיענות תהיה גבוהה. תחילה כאשר מרבית העובדים לא קפצו על ההזדמנות הוא ניסה להבין מדוע זה קרה.



"אם יש לך אריה כלוא שנולד בשבי, ואז אתה פותח את הכלוב, הוא נסוג עוד יותר פנימה לתוכו. הוא לא מתחיל לרוץ לחופשי" הסביר דאגלס ל"ביזנס אינסיידר". "כשרק התחלנו להסביר לעובדים שיש להם חופשות בלתי מוגבלות, הם אפילו לא ידעו איך לפרש זאת". כדי לפתור את הבעיה, ב-2011 דאגלס העניק לכל עובד תקציב ספציפי שיועד לחופשות - מהשלב זה ואילך, כל עובד קיבל 2,000 דולר בשנה לנפוש כמה והיכן שהוא רוצה. לעובדים הוסבר שהם יכולים לצאת להרבה חופשות קטנות או לבזבז את זה על חופשה אחת יוקרתית. ההחלטה היא שלהם. 



חופשה שלא משלמים עליה? למה לא. צילום: אינגאימג
חופשה שלא משלמים עליה? למה לא. צילום: אינגאימג


 "זה דבר אחד להגיד 'יש לך שלושה שבועות חופש, כמו רוב החברות", הסביר ."זה דבר אחר להגיד 'יש לכם כסף, ואם לא תצאו לחופשה ותוציאו אותו, הכסף תרתי משמע ילך לפח. זו דרך נוספת להגיד שזה אמיתי'". המטרה של החופשות הללו? לא טוב ליבו של הברון, אלא כמובן לדאוג שהעובדים לא יחוו שחיקה, וישמרו על רמת פרודוקטיביות גבוהה, וגם שהתחלופה של העובדים תהיה נמוכה. "המדיניות שלנו מאוד פשוטה", סיפר דאגלס. "היא בנויה על אמון ומוטיבציה".  



אם לסמוך על מילותיו של המנכ"ל, הוא השיג מה שרצה, ולפחות בשלוש השנים האחרונות, רק חמישה אנשים מתוך 250 עזבו את החברה, שלושה מהם בשל נסיבות שלא קשורות לעבודה. "יש לנו תחלופת עובדים כמעט אפסית", אמר. בנוסף לתחלופת העובדים הנמוכה, אלו שניצלו את ההזדמנות ויצאו  לחופשות חזרו עם כוחות מחודשים והיו יותר פרודוקטיביים. המטרה הסופית, טוען מנכ"ל החברה החלומית, הוא שהמדיניות הזו תחלחל הלאה, אל חברות נוספות.



אומנם לכל חברה יש את המכסה שהיא יכולה להקציב לתשלום עבור עובדיה, אך זה באמת נשמע כמו משהו שכדאי לנסות בארץ. כך, לצד המשכורת החודשית, כל עובד יקבל סכום כספי שמיועד אך ורק לחופשה, ולא יינתן לשום דבר מעבר אחר. נשמע כמו חלום, כמובן כל עוד המחיר שצריך לשלם בתמורה לא כבד.