ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו, קראה היום (שני) לנשיא קולוניה לדחות את הצהרת העצמאות המתוכננת למחר, וזאת בשל החשש שפעולה זו תביא ל"התערערות היציבות החברתית" בחבל הארץ. קולאו הוסיפה כי תוצאות משאל העם שנערך ב-1 לאוקטובר לא יכולות לשמש כבסיס להצהרת העצמאות וכי על כל הצדדים לפעול כדי לפתור את מה שהיא הגדירה כ"משבר החוקתי החמור ביותר מאז השבת הדמוקרטיה בספרד בשנות ה-70".



בכך הצטרפה קולאו לראש ממשלת ספרד סרחיו רחוי, המתנגד גם הוא לפרישה הקטלונית מהמדינה, וזאת למרות שהיא הטילה גם עליו אחריות מרכזית למשבר, וקראה לו להימנע מצעדים שיכולים לדרדר את המצב עוד יותר. "אל תחליט החלטות שיהיו כחומר נפץ מול האפשרות לדיאלוג ופשרה", קראה ראש העיר לרחוי והוסיפה כי הורדת המתח "היא הפעולה האמיצה ביותר שאפשר לעשות ברגע זה".



אמש הודיע רחוי עצמו בראיון לעיתון הספרדי "לה פאיס" כי אם נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, יכריז על עצמאות בישיבת פרלמנט הקטלוני המתוכננת למחר, לא תהיה להצהרה זו משמעות. "הממשלה במדריד תבטיח כי כל הכרזת עצמאות תוביל לשום מקום", אמר רחוי וכשנשאל האם ישקול להפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שיאפשר לו לנטול את הסמכויות מהמחוז ולהעבירן לממשל המרכזי, הוא הבהיר כי "כל פעולה חוקית נמצאת על השולחן".



בין הפטיש לסדן. קרלס פוג'דמון, צילום: רויטרס
בין הפטיש לסדן. קרלס פוג'דמון, צילום: רויטרס



אם קטלוניה תפרוש חד צדדית, היא לא תהיה חלק מהאיחוד האירופי



בנוסף לבכירי השלטון, אמש נערך מפגן כוח של מתנגדי העצמאות, כאשר כ-350 אלף מהם צעדו ברחובות ברצלונה, הניפו את דגלי החבל יחד עם דגלי הלאום הספרדי ושלטים האומרים כי "קטלוניה היא ספרד" ו"יחד אנחנו חזקים יותר". גם בעולם נתקל פוג'דמון בכתף קרה, גם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל וגם נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיעו כי לא יכירו בהצהרת עצמאות חד צדדית מצד קטלוניה, והבהירו כי הם יימנעו את חברותה באיחוד האירופי.



כזכור, נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, אמר שיבקש מהפרלמנט של החבל להכריז על עצמאות בעקבות משאל העם, אשר מדריד הודיעה שהוא בלתי חוקי. "זה כנראה יסתיים ברגע שנקבל את כל הקולות מחו"ל בסוף השבוע ולכן סביר להניח שנפעל כבר בסופ"ש או בתחילת שבוע הבא", אמר המנהיג הקטלוני ל-BBC. בראיון לעיתון הגרמני "בילד", לעומת זאת, הוא הדגיש כי כבר הרגיש "נשיא של מדינה חופשית שבה מיליוני אנשים קיבלו החלטה חשובה".



כיממה לפני כן, אמר מלך ספרד, פליפה השישי, כי "משאל העם אינו חוקי - הוא נעשה בניגוד לחוקת המדינה ומסכן את הדמוקרטיה". לדבריו, "מנהיגי קטלוניה הפרו את החוק והראו חוסר נאמנות בלתי קבילה, ועל המדינה להבטיח את הסדר החוקתי". בתוך כך, בהתייחסו למצב האומה, לאחר ימים של תסיסה ברחובות, הוא טען כי "מנהיגי האזור התנהגו בצורה חסרת אחריות וסיכנו את היציבות הכלכלית של המדינה". עם זאת, במהלך הנאום שנשא, והועבר בשידור חי בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בספרד, הצהיר המלך גם כי "המצב במדינה רציני מאוד", קרא לאחדות, ואף הכריז כי מדינתו "תתגבר על הזמנים הקשים הללו".



מפגן כוח. ההפגנות בברצלונה. צילום: רויטרס
מפגן כוח. ההפגנות בברצלונה. צילום: רויטרס