מתח רב בקטלוניה ובספרד לקראת נאומו הערב (שלישי) של נשיא החבל קרלס פוג'דמון על רקע ההערכות כי הוא עשוי לבקש מחברי הפרלמנט בברצלונה לאשר את הקמתה של מדינה עצמאית בעקבות משאל העם בשבוע שעבר. הרשויות במדריד הבהירו אתמול פעם נוספת כי יגיבו בכל האמצעים העומדים לרשותם במקרה של פרישה קטלונית, בעוד בצרפת כבר הבהירו כי לא יכירו בעצמאות.



לאחר שבית המשפט העליון של ספרד אסר על כינוס הפרלמנט הקטלוני שתוכנן לאתמול בעקבות הצהרתו של פוג'דמון כי הוא מתכוון להודיע על עצמאות, הפעם נמנעו הרשויות בקטלוניה מלמסור מה יהיה תוכן נאומו של נשיא החבל בשעה 19:00 הערב (שעון ישראל) כדי למנוע הוצאת צו דומה. עם זאת, ההערכות המובילות היו כי פוג'דמון עשוי לבקש כי חברי הפרלמנט יאשרו את העצמאות אחרי ש־90% מהמצביעים תמכו בכך במשאל העם.



אם אכן יתממש התסריט, חברי הפרלמנט יצטרכו לקיים את הצבעתם בתוך 48 שעות, כאשר מרבית הצירים צפויים לתמוך בפרישה מספרד. בעקבות זאת, ייפתח פרק זמן של שישה חודשים לצורך קיום שיחות עם הממשלה בספרד על תהליך ההיפרדות, ייערכו בחירות חדשות בקטלוניה והעצמאות תיכנס לתוקף.



נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון, צילום: רויטרס
נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון, צילום: רויטרס





עם זאת, מאז יום ראשון בערב מופעל לחץ כבד על פוג'דמון להימנע מהכרזה על עצמאות חד־צדדית, וזאת לאחר שמאות אלפי בני אדם השתתפו בהפגנת ענק בברצלונה בעד המשך האיחוד עם ספרד. אולם בראיון לתחנת הטלוויזיה TV3 ביום ראשון בלילה, הטיל הנשיא הקטלוני על ממשלת ספרד את האחריות למבוי הסתום ורמז כי יש סיכוי גבוה להכרזת עצמאות. "אם הממשלה לא תגיב באופן חיובי, אנחנו נעשה מה שבאנו לעשות", אמר.



גם ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו, קראה אתמול לנשיא לדחות את הצהרת העצמאות המתוכננת, וזאת בשל החשש שפעולה זו תביא ל"התערערות היציבות החברתית" בחבל הארץ. קולאו הוסיפה כי תוצאות משאל העם שנערך ב-1 לאוקטובר לא יכולות לשמש כבסיס להצהרת העצמאות וכי על כל הצדדים לפעול כדי לפתור את מה שהיא הגדירה כ"משבר החוקתי החמור ביותר מאז השבת הדמוקרטיה בספרד בשנות ה-70".



דרישה לחקור את הפעלת הכוח נגד המפגינים



במדריד שבו והזהירו אתמול את פוג'דמון מפני צעד חד־צדדי. "ספרד לא תפולג, והאחדות הלאומית תישמר", אמר ראש הממשלה, מריאנו ראחוי, בריאיון ל"די ולט" הגרמני. "לצורך כך, אנחנו נייישם את כל האמצעים שיש לנו במסגרת החוק. הממשלה היא שתקבל החלטות, ונעשה את זה ברגע המתאים". הוא הוסיף כי אנחנו מאמינים שאנחנו יודעים מה תושבי ספרד חושבים, והם צריכים לדעת שהממשלה גם ברורה לגבי מה שעליה לעשות".



סגניתו של ראחוי, סוראיה סאנז דה סנטה מריה, גם הבהירה כי הממשלה תפעל באופן מיידי אם פוג'דמון יכריז על עצמאות. "זה לא יישאר ללא תשובה", אמרה דה סנטה מריה, שלא פסלה לחלוטין את האפשרות של הפעלת סעיף 155 לחוקה שמאפשר לממשלה לבטל באופן מלא או חלקי את מעמד האוטונומיה של קטלוניה או של כל אזור אחר שפועל "בניגוד לאינטרס הכללי של ספרד".




דרישה לחקור את האלימות, עימותים בברצלונה בזמן משאל העם. צילום: רויטרס
דרישה לחקור את האלימות, עימותים בברצלונה בזמן משאל העם. צילום: רויטרס



בינתיים זוכה הממשלה הספרדית גם לתמיכה חיצונית. אחרי שבנציבות האירופית הבהירו כי קטלוניה תצטרך לעבור תהליך הצטרפות מלא – כולל קבלת אישור מספרד – כדי להפוך לחברה באיחוד האירופי, הבהירה אתמול גם ממשלת צרפת כי לא תכיר במדינה קטלונית עצמאית. השרה לעניינים אירופיים נטלי לויסו אמרה בראיון טלוויזיוני כי "אם תהיה הכרה בעצמאות - וזה לא משהו שעלה לדיון - התוצאה המיידית ביותר תהיה יציאה אוטומטית של קטלוניה מהאיחוד האירופי". היא הדגישה כי "המשבר צריך להיפתר באמצעות דיאלוג בכל הדרגים של הפוליטיקה הספרדית".



גם דוברה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מסר כי היא שוחחה עם ראש הממשלה ראחוי והביעה את תמיכתה באחדות ספרד. לפי סטפן סייברט, השניים דנו "בדרכים שבהן הדיאלוג הספרדי הפנימי יכול להיות מואץ במסגרת החוקה".



אתמול מסר הנציב לענייני זכויות אדם של מועצת אירופה נילס מויזנייקס כי הוא פנה לשר הפנים הספרדי, חואן איגנציו זוידו, בדרישה לחקור את הפעלת הכוח נגד המפגינים בקטלוניה ביום של משאל העם, כולל ירי כדורי גומי. "אני מפציר בך להבטיח, בשיתוף עם רשויות אכיפת חוק אחרות, שחקירות מהירות, עצמאיות ויעילות יבוצעו סביב כל הטענות על התנהלות בלתי תקינה של המשטרה והפעלת כוח בלתי פרופורציונלית", כתב. התגובה הספרדית הייתה כי "אף אחד בספרד לא נרדף בשל הרעיונות שלו" וכי "כל שאיפה פוליטית יכולה להיות מבוטאת ומבוצעת באמצעים חוקיים".