סוחרים בעיר הקיט הבולגרית ורנה הציעו למכירה מזכרות המעוטרות בדיוקנו של אדולף היטלר, ו"הלהיט" התורן הוא ספלי חרסינה שפרצופו המצולם של הצורר הנאצי מוטבע עליהם. בעקבות התערבות "מעריב" פשטה המשטרה המקומית על החנויות והחרימה מזכרות שדיוקנו של היטלר מופיע עליהן.


אצל רבים מאיתנו מתקשר שמה של ורנה לאתר הנופש האולטימטיבי עבור חובבי הקזינו והחיים הטובים. עיר הקיט הבולגרית היא אבן שואבת לתיירים מישראל, שמציפים אותה בהמוניהם, בעיקר בתקופת הקיץ וחגי תשרי. ורנה מספקת שירותי תיירות מגוונים במחירים זולים יחסית, ונותנת מענה ליצר השופינג באמצעות דוכני מזכרות שזרועים לאורך "חולות הזהב" הנושקים לים השחור.



הכל היה יכול להמשיך לזרום על מי מנוחות, אלמלא התברר כי בלבו של אזור התיירות הפופולרי פעלו באין מפריע בתי עסק שמילאו את קופתם ממכירת פריטים המבטאים אנטישמיות בוטה. בשתיים מהחנויות שאליהן נכנסנו במהלך חופשה משפחתית סיפרו המוכרות כי "ספלי היטלר" מבוקשים בעיקר על ידי תיירים ממדינות מערב אירופה, והם נמכרים בכמויות מסחריות, יותר ממזכרות אחרות. היטלר על ספל נמכר ב־10 לב בולגרי – כ־20 שקל בערך.


"הבוס אמר לי למכור, אני בכלל לא מבינה מה לא בסדר", היתממה אחת הרוכלות. כשהוסבר לה שעל פי הוראתו של היטלר נרצחו שישה מיליון יהודים במלחמת העולם השנייה, היא הגיבה במשיכת כתפיים. "זו לא הבעיה שלי", ענתה.



ורנה. צילום: אינג אימג'



התמונות הקשות חזרו על עצמן כמה עשרות מטרים משם. "ספלי היטלר" הוצבו על המדפים של חנות מזכרות נוספת לא הרחק מפאב שהדי.ג'יי שלו השמיע שירים בגרמנית. בניגוד לאטימותה של המוכרת הראשונה, נמסרה לנו גרסה פחות חצופה בחנות השנייה. "אני יודעת מי היה היטלר, ואם החנות הייתה בבעלותי הספלים האלה לא נכנסים לתוכה", אמרה המוכרת בטון מבויש קמעה. "אבל אני בסך הכל עובדת פה ועושה מה שבעל הבית מבקש".


שגריר בולגריה בישראל ד"ר דימטאר מיכאילוב לא נשאר אדיש לממצאים שהועברו אליו על ידי "מעריב", ובתיאום עם רשויות החוק בוורנה פעל לאיתור הנגע ולהסרתו. אתמול פשטה המשטרה הבולגרית על עשרות דוכנים והחרימה סחורה בעלת סממנים נאציים.



השוטרים הבולגרים ניצלו את ההזדמנות וסילקו מהחנויות גם ספלים עם תמונתו של הרודן ניקולאי צ'אושסקו, שליט רומניה לשעבר שדיכא את בני עמו עד שהורשע ברציחתם של רבבות מאזרחי רומניה והוצא להורג יחד עם רעייתו אלנה. בסיומו של מבצע הניקיון בוורנה ננקטו הליכים פליליים נגד בעלי הדוכנים שסחרו בפריטים האסורים.



ל"מעריב־השבוע" אמר השגריר הבולגרי: "בולגריה היא מדינה ידידותית לישראל, ולא נותר לי אלא להתנצל על התופעה המבישה שנחשפה באותם מקומות בודדים. למרבה הצער, זו אכן המציאות. המקרים האלה קורים במקומות שהמוכרים והלקוחות לא מכירים את ההיסטוריה ואין להם מושג על הסבל האנושי שנגרם לקורבנות של היטלר ועושי דברו. אין זו הפעם הראשונה שהנושא הזה מובא לידיעתי. לצערי, אי אפשר להציב שוטר בכל חנות. הפעם נקטנו יד קשה נגד המעורבים בשיווק 'הזבל' הזה".



לדברי מיכאילוב, הענישה במקרים שכאלה נעה מהטלת קנסות כספיים ועד סגירת העסק. "נכון שאף אחד לא הולך לכלא, ובכל זאת הוכחנו שלא עברנו על זה בשתיקה. לצערי זה העולם, ומתפקידנו לנסות לתקן אותו".