ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי הציב הערב (רביעי) אולטימטום לממשלה הקטלנית, האם הם מחליטים לזנוח את הכרזת עצמאותם. אם לא יעשו כן, תשהה ספרד את האוטונומיה של החבל ותשלוט בו באופן ישיר, כך לפי ראחוי. על ראש הממשלה הקטלני קרלס פוג'דימון להבהיר האם הוכרזה עצמאות תוך 5 ימים. אם יעשה זאת, יקבל הזדמנות לחזור בו תוך 3 ימים לפני ביטול האוטונומיה של החבל.



ראחוי הודיע מוקדם יותר היום כי יבקש מממשלת קטלוניה הבהרה - האם הכריזה על עצמאות החבל. במידה וכן, הממשלה בראשותו תפעל לפי סעיף 155 בחוקה, המאפשר את ביטול הריבונות של קטלוניה. הסעיף יאפשר למעשה למדריד לשלוט באזור ויחייב קיום בחירות מחודשות בחבל הארץ. 



גורמים בממשלת ספרד, שהתכנסה הבוקר לדיון חירום, בנוגע להצהרתו של נשיא קטלוניה קרלס פוג'דימון אמש בפרלמנט האזורי - בה הוא הודיע כי הוא משהה את מהלכי העצמאות כדי לאפשר הזדמנות לדיאלוג עם מדריד, מסרו כי "ננקוט בצעדים יוצאי דופן אם קטלוניה לא תיסוג מהצהרת העצמאות".



נאומו של פוג'דימון נע בין האשמת הממשל המרכזי במשבר, הדגשת זכותה של קטלוניה לעצמאות וקריאה לקיום דו שיח בין מדריד לברצלונה. "אני מדבר איתכם היום כדי לנתח את המצב הפוליטי אחרי משאל העם, ואני רוצה להסביר את המצב הפוליטי", פתח פוג'דימון את דבריו. "כולי מודע לכך שעיני כל קטלוניה מופנים אלי, זהו רגע היסטורי והשלכותיו יכו גלים בכל העולם. זה לא עניין לוקאלי, זה עניין אירופי. אני לא מעליב או מאיים, עלינו להוריד את המתח באזור ואני רוצה לעשות זאת. כל אלה שהצביעו בעד עצמאות, בעד אחדות או אלה שלא הצביעו בכלל - אנחנו עם אחד, הדרך היחידה שנמשיך הלאה היא דרך דיאלוג, הסכמה ושלום".