נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יודיע מחר על אסטרטגיה חדשה לגבי איראן, כך מסרה היום (חמישי) דוברת הבית הלבן שרה סאנדרס. הנשיא חזר אתמול על ביקורתו על הסכם הגרעין וכינה אותו "העסקה הגרועה ביותר" שארה"ב אי פעם חתמה עליה. כאשר נשאל האם יסרב לאשרר את ההסכם או האם ייסוג ממנו, אמר טראמפ: "אנחנו יכולים לעשות את שניהם. אני יודע בדיוק מה אני רוצה לעשות". 

"עשינו זאת מתוך חולשה, כשלמעשה, יש לנו עוצמה גדולה", אמר טראמפ,"לא השגנו כלום". הוא אמר אתמול בראיון לרשת 'פוקס ניוז' כי: "אנחנו נראה די בקרוב מה יקרה". כזכור, במהלך קמפיין הבחירות ב-2016 אמר טראמפ כי בכוונתו "לקרוע את ההסכם" וכינה את איראן "מדינת טרור". בימים האחרונים אמר טראמפ כי איראן "לא מימשה את רוח ההסכם".

שיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי. צילום: רויטרס
שיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי. צילום: רויטרס


מנהיגים אירופאים, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, קראו לטראמפ לאשרר כי טהראן ממלאת את חלקה בהסכם הגרעין, שנחתם ב-2015, במהלך כהונתו השנייה של קודמו בתפקיד ברק אובמה. ארבע המעצמות החתומות על ההסכם: בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה, והגורמים המקצועיים בסבא"א טוענים כי איראן שומרת על ההסכם וכי מדובר ב"הסכם שנטרל את היכולת של איראן לפתח נשק גרעיני ליותר מעשור".  עמדתה של ישראל- שאינה צד להסכם עם איראן- היא כי יש "לתקן או לבטל" אותו. 

כזכור, לאחר החלטת ממשל אובמה לחתום על הסכם הגרעין, הקונגרס, שנשלט על ידי הרפובליקנים, העביר חוק שחייב את הנשיא ליידע אותו כל שלושה חודשים אם איראן ממלאת את חלקה בהסכם. טראמפ אישרר את ההסכם פעמיים בעבר מאז נכנס לתפקידו, אך ממשלו הטיל סנקציות על בכירים וישויות איראניות על מעורבותם בתכנית הטילים הבליסטיים של המשטר האסלאמי.