נאום דרמטי בוושינגטון: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הערב (שישי) מול המצלמות על שינוי באסטרטגיה של ממשלו מול הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן בווינה ב-2015. טראמפ לא הצהיר על פרישה של ארצו מההסכם, אך אמר: "ננקוט כמה פעולות שיוודאו שלאיראן לא יהיה לעולם, אבל אני מתכוון לעולם, נשק גרעיני". הוא הוסיף כי: לא נוכל לאשרר את ההסכם הזה. אם לא נשפר אותו - נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית". 

כעת, החלטה בנושא עוברת לקונגרס האמריקאי, שיצטרך לקבוע בתוך 60 יום אם להחזיר את הסנקציות שהוסרו מעל איראן עם החתימה על ההסכם או לבטל את חתימתה של ארה"ב על ההסכם.

טראמפ אמר בתחילה כי "איראן ממשיכה באגרסיביות שלה במזרח התיכון ובכל העולם, בראשות המשטר הרדיקלי של האייתולות, שזורע הרס וכאוס בכל רחבי העולם.".  הנשיא אף הזכיר את לקיחת בני הערובה בשגרירות ארה"ב בטהרן ב-1979, השנה בה פרצה המהפכה האסלאמית ועלה משטר האייתולות של חומייני. 

 

לדברי טראמפ, "איראן לא עומדת ברוח הסכם הגרעין. אני מכריז על מדיניות חדשה, כי מה שאנו לומדים מהמקרה של קוריאה הצפונית הוא שככל שאנו מתעלמים מסכנה היא רק גוברת". 

שינוי מדיניות. טראמפ ואשתו ביציאה מהבית הלבן. צילום: רויטרס
שינוי מדיניות. טראמפ ואשתו ביציאה מהבית הלבן. צילום: רויטרס


הנשיא הציג בנאומו את עיקרי האסטרטגיה האמריקאית החדשה מול איראן ואמר: "המטרה העיקרית שמנחה את האסטרטגיה של הבית הלבן היא למנוע מאיראן להמשיך במדיניות המערערת יציבות ומעודדת תוקפנות, ובעיקר בנושא מימון ותמיכה בפעולות טרור. ארה”ב תפעל לצמצום ההשפעה האיראנית במזרח התיכון ולחלוקה הוגנת יותר של השליטה באזור". 
 
הוא הוסיף כי "ארה”ב תפעל למנוע מאיראן לממן ותמוך בטרור, למנוע מאיראן להמשיך לאיים על ארה”ב ועל בנות בריתנו והכי חשוב - ארה”ב תפעל למנוע מאיראן כל גישה לפיתוח נשק גרעיני". 

מזכיר המדינה טילרסון התקשר לפני נאומו של טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו ועדכן אותו באופן מפורט על הנאום הצפוי. נתניהו הגיב על הנאום בהודעה מוקלטת ואמר: "אני מברך את הנשיא טראמפ על ההחלטה האמיצה שקיבל לתקן את העסקה הגרועה. אם ההסכם יישאר ללא שינוי, המשטר הכי רצחני בעולם יחזיק בארסנל של נשק גרעיני. ישראל מברכת על הצעד". 
 

מוקדם יותר הערב הסביר טילרסון כי ממשל טראמפ מרחיב את מאמציו נגד הסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לאיראן, והודיע כי הנשיא יגיד לקונגרס שההסכם איננו עוד אינטרס של ארה"ב. טילרסון הודיע כי טראמפ יבקש מהקונגרס לחוקק חוק שיקבע כי אם איראן תפר את הסכם הגרעין באופן מהותי, הסנקציות שהוסרו מהמדינה עם חתימת ההסכם יופעלו מחדש באופן אוטומטי.  עם זאת, הוא לא יודיע על השבת הסנקציות באופן מידי, כך שההסכם עצמו ימשיך להיות בתוקף.
 
בתדרוך עם כתבים לקראת ההודעה, תיאר מזכיר המדינה את האסטרטגיה החדשה, שמטרתה לא רק להתייחס לבעיות שהממשל רואה בהסכם הגרעין, אלא גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן ובתפקיד שהיא לוקחת בסכסוכים ברחבי המזרח התיכון. באופן ספציפי, הממשל העלה חששות כי חלקים מרכזיים של העסקה יפוגו בתוך 10-15 שנה וכי לפקחים אין גישה לאתרים צבאיים. טראמפ רוצה כאמור לשים על השולחן גם את נושא הטילים הבליסטיים וההתערבות של איראן באזור. 

נשיא איראן במצעד צבאי. יפרוש מההסכם? צילום: רויטרס
נשיא איראן במצעד צבאי. יפרוש מההסכם? צילום: רויטרס
 
התוכנית כוללת דחיפה דיפלומטית כדי לשכנע את בעלות בריתה של ארה"ב לנהל משא ומתן על הסכם חדש שיהווה תוספת בפועל להסכם שנחתם ב-2015. הממשל אף יפנה בבקשה לשותפים האירופיים להצטרף לוושינגטון בהטלת סנקציות חדשות על משמרות המהפכה האיראניות, יחידה צבאית הנאמנה למנהיג העליון עלי חמינאי. 
 
המתווה החדש נמנע מלנקוט בכמה מהאפשרויות הדרסטיות שהממשל יכול היה לנקוט. עם זאת, הוא כולל היבטים מסוימים שעלולים להרחיק את ארה"ב מבני בריתה ולגרום לאיראן לפרוש בעצמה מההסכם. אם זה יקרה, היא תוכל למנוע גישה למתקני הגרעין, שהיא טוענת כי הם לצרכים אזרחיים, מפקחים בינלאומיים.

נשיא ארה"ב טראמפ. צילום: AFP
נשיא ארה"ב טראמפ. צילום: AFP


מוקדם יותר היום, דובר הפרלמנט האיראני אמר כי "עמדת ארה"ב בנוגע להסכם הגרעין תוביל לכאוס גלובלי". הוא הוסיף כי "אם וושינגטון תחליט על יציאה מההסכם יהיה זה סופו".
 
כזכור, טראמפ כבר רמז על החלטתו כשאמר: "זו אחת העסקאות הכי לא מושלמות שראיתי מעודי. היא נחתמה מתוך חולשה. האיראנים הגיעו למסלול לנשק גרעיני במהירות וקיבלו 1.7 מיליארד דולר". 
 
על טראמפ מופעל לחץ כבד לא לפרוש מהסכם הגרעין מצד בכירים בממשל ומנהיגים באירופה. שר ההגנה ג'יימס מאטיס אמר: "אין זה האינטרס הלאומי של ארה"ב לא לאשרר את הסכם הגרעין". נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי קראו לטראמפ לא לפרוש מההסכם.
 
גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הזהירה את טראמפ כי החלטה לסגת מההסכם עלולה להביא מדינות אחרות להימנע מחתימת הסכמים משותפים עם ארה"ב. "המסר שארה"ב תשלח לשאר העולם הוא כי אי אפשר לסמוך על אמריקה", אמרה, "מאחר שעסקה שארה"ב הצביעה בעדה רק לפני שנתיים, בהחלטה שהתקבלה פה אחד, עסקה שארה"ב שיחקה תפקיד חשוב בעיצובה, תידחה על ידי אותה מדינה. זו לא הדרך לבצע עסקות, לא במדיניות חוץ ולא בעסקים פרטיים, ואני חושבת שהנשיא טראמפ מבין את זה בצורה מושלמת". מוגריני גם ציינה כי כל המדינות שחתמו על ההסכם טוענות כי איראן עומדת בתנאים שחתמה עליהם. 

דובר הקרמלין אמר כי "אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין יהיו לכך השלכות שליליות". עוד אמר כי פרישה של ארה"ב תגרום לפגיעה ב"ביטחון וביציבות של העולם".