מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון אמר היום (ראשון) בראיון לרשת CNN כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רוצה לפתור את המשבר עם קוריאה הצפונית בדרכים דיפלומטיות. "הוא לא רוצה לצאת למלחמה ולא חושב שהמגעים הם בזבוז זמן. אנחנו נמשיך במאמצים הדיפלומטיים עד שהפצצה תיפול", אמר טילרסון למראיין ג'ייק טאפר.

כזכור, בשבוע שעבר אמר טראמפ אין טעם לדבר עם קוריאה הצפונית. "נשיאים וממשלים מנהלים משא ומתן עם קוריאה הצפונית ב-25 שנה האחרונות, חותמים הסכמים ומבזבזים סכומי ענק. הדבר לא עבד וההסכמים הופרו עוד לפני שהדיו התייבש על הנייר. הדבר גרם לאמריקאים להיראות כמו טיפשים, אבל רק דבר אחד יעבוד".



לפני שבועיים מתח טראמפ ביקורת על מזכיר המדינה שלו, וטען שהמגעים עם פיונגיאנג הם בזבוז זמן. "אמרתי לרקס טילרסון, מזכיר המדינה הנהדר שלנו, שהוא מבזבז את הזמן בדיבורים עם 'איש הטילים הקטן'. 'שמור את האנרגיה שלך רקס, אנחנו נעשה את מה שצריך להיעשות".



טילרסון הודיע לראשונה במהלך יום הכיפורים כי הממשל בוושינגטון מקיים קשרים עם פיוניאנג וזאת במטרה למנוע את המשך ההתדרדרות בין היחסים. עם זאת, הוא ציין כי מדובר בקשרים ראשוניים בלבד, שמטרתם ליצור דיאלוג בסיסי, וכי אין קשר קבוע ויציב בין שתי המדינות. מטרת ערוץ התקשורת - על פי מזכיר המדינה - היא לנסות ולשכנע את המשטר של המדינה המבודדת לשנות את התנהלותו ולזנוח את תוכנית הגרעין הצבאי שלה. "אנחנו מבררים, אנחנו מקיימים ערוצי תקשורת עם פיוניאנג, אנחנו לא לוטים באפלה", אמר טילרסון והוסיף: "אנחנו יכולים לדבר איתם ועושים זאת בעזרת ערוצים שאנחנו מחזיקים". 

"ההסכם מלא ליקויים"

טילרסון התייחס גם להחלטתו של טראמפ שלא לאשרר מחדש את הסכם הגרעין עם איראן ואמר כי המדיניות האמריקאית לגבי איראן תואמת את דבריו של טראמפ במהלך מסע הבחירות. "ההסכם בעייתי ויש לו חולשות. הנשיא אמר במהלך מסע הבחירות שאו שהוא יתקן אותו או שיהיה הסכם חדש לגמרי. המדיניות שלו תואמת את הדברים האלה". 
 
לדברי טילרסון, הנשיא רוצה אסטרטגיה רחבה יותר להתמודד עם איראן. "יותר מדי זמן, ודאי בממשל אובמה, הגדירו את היחסים של ארצות הברית עם איראן סביב נושא הגרעין. אנחנו צריכים להתמודד עם מגוון רחב יותר של איומים מצדה של איראן על האזור ועל בעלות בריתנו וכתוצאה מכך גם על הביטחון הלאומי שלנו". 

ואילו שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה כי היא מצפה שוושינגטון תישאר בהסכם הגרעין "בעת הזו", אבל הבהירה כי התקווה של הממשל היא לשפר את המצב. בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, אמרה היילי כי ארצות הברית רוצה לשנות את ההסכם משום שהיא לא רוצה ש"איראן תהפוך לקוריאה הצפונית הבאה". 

בתוך כך, לא רק בישראל מרוצים מדבריו של טראמפ על הסכם הגרעין. גם בערב הסעודית הביעו זביעות רצון מהעמדה האמריקאית החדשה. המלך סלמאן שיבח את הנשיא על האסטרטגיה החזקה שלו נגד "התוקפנות האיראנית ותמיכתה בטרור באזור". 
 
סוכנות הידיעות הסעודית הוסיפה כי "המלך שיבח את הנשיא על שזיהה את העוצמה של האתגרים והאיומים והצורך למאמץ מתואם בהתמודדות מול הטרור והקיצוניות והתומכת העיקרית שלהם - איראן".