צועדים ימינה: מפלגת העם זכתה אתמול ברוב מושבי הפרלמנט בבחירות הכלליות באוסטריה, כאשר מנהיג המפלגה, סבסטיאן קורץ (31) צפוי להפוך בתוך ימים ספורים למנהיג הצעיר ביותר בתולדות האיחוד האירופי. מפלגת החירות הימנית קיצונית, בעלת העבר האנטישמי, הגיעה למקום השני, ושתי המפלגות צפויות להקים קואליציה שתקשיח את המדיניות כלפי המהגרים וכלפי האיחוד האירופי.



לפי הסקרים שפורסמו אמש עם סגירת הקלפיות, עולה כי מפלגת העם קיבלה 31% וצפויה לזכות בכשליש מתוך 183 מושבי הפרלמנט. מפלגת החירות בהנהגתו של הנס-כריסטיאן שטראכה, שבשנה שעברה הפסידה בפער זעום את הבחירות לנשיאות, זכתה ב-27 אחוזי תמיכה, עלייה משמעותית לעומת 40 מושבים בפרלמנט היוצא.



הנס-כריסטיאן שטראכה. צילום: רויטרס
הנס-כריסטיאן שטראכה. צילום: רויטרס



המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשותו של הקנצלר כריסטיאן קרן, שהנהיגה את הממשלה בעשור האחרון, צנחה למקום השלישי עם 26 אחוזי תמיכה והיא צפויה להישאר באופוזיציה. פרשנים הסבירו כי אחת הסיבות העיקריות לקריסת המפלגה היא קמפיין ההשמצות המיוחס ליועץ האסטרטגי הישראלי, טל זילברשטיין, שכלל האשמות כי קרץ מחזיק בעמדות אנטישמיות. במפלגה פיטרו את זילברשטיין, שעצור בישראל בחשד למעורבות בפרשת שוחד יחד עם איש העסקים בני שטיינמץ, וקרן התנער מכל אחריות לקמפיין השלילי.



קורץ, שכיהן בתפקיד שר החוץ מאז דצמבר 2013, נבחר להנהיג את מפלגת העם במאי האחרון והביא להקדמת הבחירות אחרי שהודיע על סופה של השותפות הקואליציונית הממושכת עם הסוציאל-דמוקרטים. מאז בחירתו, הקשיח קרץ את הרטוריקה הימנית של המפלגה ובין השאר הכריז כי יפעל כדי לסגור את נתיבי ההגירה לתוך האיחוד האירופי, יצמצם את גובה תשלומי הרווחה שמקבלים מהגרים באוסטריה ויסגור גני ילדים אסלאמיים.



הבוקר, כאשר הגיע קורץ עם רעייתו אוולין להצביע בקלפי בווינה, הוא הביע אופטימיות לקראת תוצאות הבחירות וצפה יום ארוך של חגיגות. הוא סיפר כי בכוונתו להעביר את היום עם משפחתו וגם בצפייה בשידור של משחק הכדורגל של קבוצתו האהודה אוסטריה וינה מול שטורם גראץ בתקווה שהמשחק יסתיים באופן מוצלח כמו הבחירות.



ההערכות הן כי קורץ יקים קואליציה יחד עם מפלגת החירות הימנית קיצונית והממשלה החדשה תקדם מדיניות קשוחה יותר ביחס לכניסת מהגרים למדינה - בשנתיים האחרונות נכנסו כ-150 אלף מבקשי מקלט למדינה – וגם מול מוסדות האיחוד האירופי ומול גרמניה וצרפת, תוך שיתוף פעולה עם מדינות בעלות עמדות זהות כמו הונגריה. "שטראכה הוא משקל נגד לאנגלה מרקל, ש'תרבות ברוכים הבאים' שלה הורסת את אירופה", אמר אחד מתומכי המפלגה.



מפלגת החירות כבר הייתה שותפה בקואליציה עם מפלגת העם בשנים 2000 עד 2007. עם זאת, אז היא הייתה תחת הנהגתו של יורג היידר האנטישמי שהעריץ את גרמניה הנאצית ואת האס-אס, ובשל כך זכתה אוסטריה לגינויים בינלאומיים. עם זאת, תחת הנהגתו של שטראכה, ניסתה המפלגה להתנער מעברה האנטישמי והגזעני, לפחות כלפי יהודים, ומנהיגיה אף ביקרו בישראל, והיא משתפת פעולה עם מפלגות בעלות אידיאולוגיה דומה בצרפת, בהולנד ובמדינות אחרות שחלקן היו קרובות לזכייה בבחירות בארצותיהן.