אחרי שבשבוע שעבר דווח בדנמרק כי ישנו רוב בפרלמנט להעברת חוק האוסר על עטיית בורקה, במדינה צץ שוב הדיון האם יש לאסור בחוק על מצוות ברית המילה. חבר פרלמנט ממפלגת "הקואליציה הברית הליברלית" הימנית, יוהכים אולסן, כתב פוסט בעמוד הפייסבוק שלו ובו קרא לפעול למניעת ברית המילה במדינה.



"כבר הובהר כי עטיית הבורקה היא עניין 'לא דני' והיא ביטוי של שליטה חברתית", כתב אולסן. "אם כך, מה יותר 'לא דני' מלחתוך לילדים את אברי המין? ברית מילה היא יותר מכל דבר אחרי ביטוי לשליטה חברתית. אין שום היגיון לאסור על נשים לעטות בד מסביב לראשן מסיבות דתיות ובאותו הזמן לאפשר למבוגרים לחתוך את אברי המין של ילדיהם מסיבות דתיות". חבר הפרלמנט חתם את הפוסט וכתב: "אחרי הכל, בורקה ניתן להסיר, את ברית המילה אף פעם לא ניתן לתקן". 




מוסלמיות עם חיג'אב. ברית המילה הבאה בתור? צילום: AFP
מוסלמיות עם חיג'אב. ברית המילה הבאה בתור? צילום: AFP

בתכנית רדיו של התחנה הרשמית במדינה נערך דיון במהלכו מגישת התכנית דיטה אוקמן אמרה כי מדובר ב"אקט חולני ומעוות" שיש לאסור לבצע. בשונה מהמגמות הקיימות באירופה של התחזקות הימין הקיצוני נדמה כי בדנמרק הבסיס להצעות החוק הללו הוא לאו דווקא ממניעים לאומניים. מרבית האזרחים בדנמרק מגדירים את עצמם כחילונים גמורים וישנה סלידה מסממנים דתיים ואי קבלה של ביצוע מצוות בשם הדת.

"מדובר במדרון חלקלק" 

בסקר שנערך בקיץ 2016 למעלה מ87% מאזרחי דנמרק אמרו כי הם בעד חוק שיאסור על ביצוע ברית מילה למי שטרם מלאו לו 18. על כן, ההתנגדות לברית המילה מגיעה משני צידי המתרס הפוליטי. מצד שרת החינוך ושר התחבורה ממפלגת הימין מרכז, כמו גם ממפלגת השמאל הרידקלי, שבמפגש השנתי שלה שנערך לפני כחודש ניסחה החלטה שמטרתה לאסור קיום ברית המילה. 
נדמה כי הסיכוי שחקיקה כזאת תעבור דווקא בדנמרק לא גבוה מכיוון שכל סיעות הפרלמנט שומרות על קשר ישיר ואדוק עם הקהילה היהודית, אך זה אינו מונע מהרב הראשי של דנמרק יאיר מלכיאור להיות מודאג: "אנחנו בהחלט מודאגים כי מדובר במדרון חלקלק. לפני שלוש שנים התקבלה החלטה שעדיין לא שונתה בעניין איסור שחיטה כשרה וכשאתה מתחיל לחוקק נגד אוכלוסיה מסוימת אין לזה סוף". 
הקהילה היהודית בדנמרק מונה 2500 איש. "החשש הוא שזה יעבור בהצעת חוק פופוליסטית, מכיוון שהציבור הרחב אינו מתעמק בעניין ומציגים לו את זה כאילו יש כאן פגיעה בתינוקות על ידי הוריהם ואנחנו מבינים שזה לא ככה, אבל הציבור כאן לא, ויש חשש שמישהו ינצל את חוסר ההבנה הזאת כדי להעביר את החוק". 
הרב מלכיאור סבור כי גם אם החוק יחוקק יהיה קשה מאוד לאכוף אותו. "שוחחתי עם הרבה משפטנים והם אמרו לי שזה מאוד מסובך. כי הרי ברור שהקהילה המוסלמית, שגם היא עוברת הליך כזה, לא תשמע לחוק כזה. זה אומר ש-5% מהאוכלוסיה יעברו על החוק, אז מה תעשה? תעצור את כולם?".