לוחמים כורדים וסורים העלו אתמול את דגלם על המעוז האחרון של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בא-רקה שבסוריה, ובכך הביאו לשחרור העיר ולהפסקת המצור עליה אחרי ארבעה חודשים. מספר קטן של לוחמי דאעש שהו באיצטדיון הספורט שנכבש על ידי הכוחות הדמוקרטיים הסוריים והלחימה פסקה בכל העיר, כך על פי דובר הכוחות הדמוקרטיים הסוריים (SDF), הנתמכים על ידי חיל האוויר של הקואליציה בראשות ארה"ב.



תפיסת א-רקה מידי דאעש היא האחרונה בשורת תבוסות של דאעש בשנתיים האחרונות, אשר הרסו בפועל את "הח'ליפות האסלאמית" שהכריז מנהיג הארגון אבו בכר אל -בגדאדי לאחר נפילתה של מוסול בשנת 2014. בשיאו, שלט דאעש בשטחים בגודל של בריטניה הגדולה, אך כעת איבד כמעט את כולם, והוא מרותק לאזורים מדבריים ומדבריים למחצה, שם סביר להניח שהכין מחבואים, מטמוני נשק, מזון ואספקה. הארגון ישאף ככל הנראה להישאר שם תוך שימוש בטקטיקות של גרילה וטרור, בתקווה להתחדש מחדש בעתיד.



הכוחות הדמוקרטיים הסוריים מניפים דגל בא-רקה. צילום: רויטרס
הכוחות הדמוקרטיים הסוריים מניפים דגל בא-רקה. צילום: רויטרס




הכוחות הדמוקרטיים הסוריים משחררים את א-רקה. צילום: רויטרס
הכוחות הדמוקרטיים הסוריים משחררים את א-רקה. צילום: רויטרס



בשעות האחרונות של הלחימה, ה-SDF פינה את בית החולים הלאומי, אשר פעל כמפקדת הארגון, שם נהרגו 22 חמושים יחד עם שלושה חיילים סוריים של SDF. קודם לכן כבשו הכוחות הכורדים את "כיכר גן העדן", שם ביצע דאעש הוצאות להורג ומעשים מזוויעים של עריפות ראשים והשארת חלקי הקורבנות להירקב בשמש. 


"התושבים אומללים" 

 
א-רקה, עיר על נהר הפרת עם אוכלוסייה של 300 אלף תושבים לפני המלחמה, ספגה מהלומה כבדה במהלך הלחימה עם דאעש במקום. הלחימה הכבדה כללה צלפים, מתאבדים, צוותי מרגמה ומטעני חבלה. דאעש הקים בעיר מערכת תת-קרקעית המאפשרת ללוחמיו להסתתר מהתקפות אוויריות ולהתנייד בין אזורים שונים.


עיר חרבה, הריסות א-רקה. צילום: רויטרס
עיר חרבה, הריסות א-רקה. צילום: רויטרס


ארגון "הצלת הילדים" מספר כי לכ-270 אלף בני אדם שברחו מהעיר אין לאן לחזור והם זקוקים לעזרה קריטית. עוד הוסיף הארגון כי יתכן שיישארו במחנות פליטים במשך חודשים או שנים. סוניה חוש, מנהלת הצלת הילדים בסוריה, תיארה את התנאים במחנות, שבהם מתגוררים עקורים מא-רקה: "אומללים. למשפחות אין מספיק מזון, מים או תרופות".