נשיא סין, שי ג'ינפינג, הכריז היום (רביעי) כי המדינה נכנסה לעידן חדש שבמהלכו היא תתפתח למדינה דמוקרטית סוציאליסטית מתקדמת שתפתח את עצמה לעולם. הדברים נאמרו עם פתיחתו של הקונגרס הלאומי של המפלגה הקומוניסטית שאמור לבצר את מעמדו של שי כמנהיג הסיני החזק ביותר בעשורים האחרונים.



בנאומו בפני יותר מ-2,200 צירים של המפלגה מרחבי המדינה שהתכנסו בבייג'ינג, בנוסף למאות אורחים נוספים, ציין שי כי סין נכנסה לעידן חדש של סוציאליזם עם מאפיינים סיניים בזכות עשרות שנים של עבודה קשה. לדבריו, השיא יגיע באמצע המאה הנוכחית, כאשר סין תהיה "מדינה סוציאליסטית מודרנית נהדרת, משגשגת, חזקה, דמוקרטית, מתקדמת מבחינה תרבותית, הרמונית ויפה".



"זו צומת דרכים היסטורי עבור ההתפתחות של סין", אמר שי, שמכהן כמזכ"ל המפלגה בחמש השנים האחרונות. "העם הסיני קם על רגליו, התעשר והפך לחזק. כעת הוא מאמץ את הסיכויים הנהדרים של ההתחדשות. זה יהיה עידן חדש שיראה את סין מתקרבת למרכז הבמה ותורמת יותר לאנושות".



הוא הבטיח כי סין "לא תסגור את הדלתות שלה לעולם" וכי היא תיפתח אפילו יותר וגם תקל על משקיעים זרים להיכנס לשוק המקומי. שי גם הדגיש כי ארצו מחויבת לחזק את שיתוף הפעולה עם מדינות אחרות וכי אין לה כוונה להתפשט על חשבונן של מדינות אחרות. "סין תומכת בדמוקרטיה, ביחסים הבינלאומיים ובשוויון בין כל המדינות, גדולות וקטנות, חזקות או חלשות, עשירות או עניות", אמר.




חומת סין. צילום: רויטרס
חומת סין. צילום: רויטרס



עם זאת, הוא הדגיש כי למרות הפתיחות כלפי העולם, ובמיוחד מול המערב, ארצו "לא תעתיק באופן מכני את המערכות הפוליטיות של מדינות אחרות" וכי "אף אחד לא צריך לצפות שסין תבלע משהו שמערער את האינטרסים שלה".



שי גם קרא להפוך את סין "למדינה של יזמים", אשר תאפשר לתעשייה המקומית להתמודד בזירה הבינלאומית במגזרי החלל, הסייבר, האנרגיה הנקייה ובתחומים נוספים. הדברים נאמרו על רקע הטענות במערב, ובעיקר בארצות הברית, כי סין גונבת טכנולוגיה, והנשיא דונלד טראמפ אף הורה על חקירה בנושא.




"המומנטום יימשך"






תחום נוסף שבו התמקד הנשיא הסיני הוא הקמפיין שהוא מוביל למאבק בשחיתות, במהלכו נעצרו אלפי פעילים במפלגה, כולל בכירים ביותר. הוא הבטיח כי "המומנטום יימשך" עד שתושג סביבה מטוהרת משחיתות. "אנחנו נמשיך לראות שאין אזורים שאליהם אי אפשר להיכנס, שום אבן לא תישאר בלתי הפוכה ולא נראה שום סובלנות כלפי שחיתות", אמר שי וזכה למחיאות כפיים סוערות. "החוקרים ימשיכו לרדוף אחרי הנמרים, הזבובים ולצוד שועלים", הוסיף בהתייחסו לבכירים מכל הדרגים.



הקונגרס הלאומי, שצפוי להימשך עד יום שלישי הבא, מתקיים בכל חמש שנים ובמהלכו נבחרת הנהגת המדינה מאחורי דלתיים סגורות ונקבעת המדיניות הלאומית לשנים הקרובות. בשבוע הבא, עם סיומו של הכינוס, תיחשף ההנהגה החדשה, ובראשה הוועדה המתמדת של הפוליטביורו – הגוף העליון ביותר של המפלגה – בראשותו של הנשיא שי וראש הממשלה, לי קצ'ינג.



לפי ההערכות, שרק בשבוע הבא ייוודע אם הן נכונות, שי צפוי לבסס את מעמדו כמנהיג הסיני החזק ביותר מאז מאו דזה-דונג כאשר הוא יכניס רבים מנאמניו למוסדות המובילים של המפלגה, כולל לוועדה המתמדת, ובנוסף תוכנס משנתו האידיאולוגית לתוך החוקה המפלגתית. השאלה הגדולה ביותר היא אם שי כבר יצביע על יורשו המיועד לשנת 2022, כאשר אם הוא יימנע מכך, צפויות לגבור התחזיות כי הוא מתכוון להישאר מעבר לתקופה המקובלת של עשר שנים.