עזרה מכיוון לא צפוי: על רקע המתיחות בין ארצות הברית וקוריאה הצפונית, שהגיעה לשיא נוסף השבוע לאחר שהמדינה המסוגרת הכריזה כי "נשק גרעיני הוא עניין של חיים ומוות עבורנו", טען הבוקר (ראשון) נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר כי הוא יהיה מוכן לנסוע לקוריאה הצפונית בשם ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כדי לסייע בפיזור המתחים.



"אני אלך, כן", ענה קרטר בן ה-93 ל"ניו יורק טיימס", כשנשאל בראיון בביתו שבפליינס, ג'ורג'יה, אם הגיע הזמן למשימה דיפלומטית נוספת, ואם הוא יעשה זאת על מנת לסייע לנשיא ארה"ב.



קרטר, דמוקרט שכיהן כנשיא המדינה בין השנים 1977-1987, הוסיף כי הוא שוחח עם היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, הרברט ריימונד מקמאסטר, שאותו הגדיר כ"חבר", אבל קיבל תשובה שלילית בנושא.



טראמפ. סירב להצעה. צילום: AFP
טראמפ. סירב להצעה. צילום: AFP



יש לציין שיחסיו של קרטר עם ישראל ידעו מספר מהמורות במהלך השנים, כאשר בשנת 2015 נשיא המדינה ראובן ריבלין אף סירב להיפגש עמו בשל עמדותיו האנטי-ישראליות.



למעשה, קרטר הפך במהלך השנים האחרונות לאחד המתנגדים הבולטים למדיניות ישראל בעולם, כשאמר, בין היתר, במהלך מבצע צוק איתן כי "אין שום הצדקה למה שעושה ישראל".



כזכור, ביום שישי האחרון פיונגיאנג הצהירה שוב כי היא לא מתכוונת לקיים שיחות עם וושינגטון ביחס לתוכנית הגרעין שלה, כך לפי מנכ"ל משרד החוץ של המדינה שנאמרו בכנס שהתקיים במוסקבה, על פי דיווח של סוכנות הידיעות RIA.



מקמאסטר. "חבר". צילום: רויטרס
מקמאסטר. "חבר". צילום: רויטרס



לדברי הבכיר הדיפלומטי, צ'ו סון הואי, אמריקה "תצטרך להשלים עם המצב הגרעיני של קוריאה הצפונית". "זה עניין של חיים ומוות בשבילנו. המצב הנוכחי מעמיק את ההבנה שלנו שאנחנו זקוקים לנשק גרעיני כדי להדוף התקפה אפשרית", הוסיף סון-הואי.



ההתבטאות האחרונה מגיעה לאחר צעד חסר תקדים של המדינה המסוגרת, שבמסגרתו היא פנתה לאוסטרליה בדרישה להרחיק את עצמה מממשלתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כך עולה מהצהרה של הממשלה האוסטרלית שפורסמה לפנות בוקר, לפיה היא קיבלה באחרונה מכתב בנושא מפיונגיאנג.