המשבר בספרד: נשיא חבל קטלוניה יאבד את כל סמכויותיו ויפסיק לקבל משכורת לאחר הסנאט הספרי יאשר את הפעלת סעיף 155 לחוקה הספרדית, כך אמרה היום (שני) סגן ראש הממשלה סוראיה סאאנז דה סנטמריה. לדבריה, הממשלה המרכזית עשויה לבחור בנציג יחיד שישלוט בקטלוניה באופן זמני. עוד אמרה סנטמריה, כי למדריד לא היה כל קשר ממשלת קטלוניה מאז יום שבת. הסנאט אמור לאשר את הצעדים ביום שישי.

מנגד, ממחלקת החוץ של חבל קטלוניה נמסר היום כי לאף אחד אין זכות לשנות את המוסדות הקטאלניים מלבד תושבי החבל. לדברי דובר המחלקה, הדמוקרטיה באיחוד האירופי תאבד את אמינותה אם ספרד תכפה שליטה ישירה. הדובר הוסיף כי כל המוסדות בחבל, כולל המשטרה, צריכים לפעול בהתאם להנחיות המוסדות הקטאלניים שנבחרו דמוקרטית. 

כזכור, בשבת הודיע ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הודיע על צעדי הענישה שמדריד תבצע בתגובה להצהרת העצמאות המהוססת של חבל קטלוניה, אותה נשא נשיא חבל הארץ, קרלס פוג'דימון לפני כשבועיים. רחוי הודיע כי אמנם הוא לא יפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שהיה מבטל לחלוטין את האוטונומיה הקטלונית, אך יפזר את הממשל המקומי, וזאת מכיוון שהפרו את החוק הספרדי.

בין הצעדים שהודיע עליהם רחוי, הממשל במדריד יפקיע את סמכויותיהם של בכירים בקטלוניה, שהפרו את החוק לראות עיניו, ובכך יבטל דה פקטו את האוטונומיה הקטלונית ללא הפעלת סעיף 155, יפזר את הפרלמנט המקומי בברצלונה עד לבחירות שייערכו בעוד כחצי שנה ויחליש את כוחו. בנאום שאותו נשא רחוי היום, הוא הסביר כי "ספרד לא מעוניינת ליטול לידיה את הסמכויות של קטלוניה, אלא רק לפעול נגד פקידים שפעלו נגד החוק". עם זאת, הבהיר ראש הממשלה כי הממשל במדריד ייקח לידיו סמכויות חיוניות, "וזאת כדי לא לפגוע ברווחת התושבים".

בתוך כך, במשרדו של פרקליט המדינה הספרדי אמרו כי הם בודקים אפשרות להעמיד את פוג'דימון ומנהיגי העצמאות הנוספים לדין, באשמת המרדה, כך על פי כלי תקשורת בספרד. במידה ויורשע, פוג'דימון צפוי לעמוד בפני 30 שנות מאסר. מנהיגי העצמאות הנוספים יעמדו בפני 25-15 שנה.