קטלוניה עצמאית עלולה להיפגש קשה מאוד מבחינה כלכלית, כך מזהיר היום (רביעי) שר הכלכלה הספרדי, לואיס דה גווינדוס. לדבריו, ההשלכות של המהלך עלולות להיות הרות אסון מבחינת העם הקטאלני. "היא תהיה מחוץ לכל האמנות. 70% מהתל"ג יהיה כפופים למכסים וגבולות פיזיים. היא תהיה מחוץ לגוש האירו ולבנקים לא תהיה הגנה של הבנק האירופי המרכזי", הבהיר דה גווינדוס. "קטלוניה תצטרך ליצור לעצמה מטבע שיהיה מפוחת מאוד". לדבריו, פיחות כזה יוביל לצניחה של יותר מרבע מהצמיחה הכלכלית, אינפלציה גבוהה והכפלה של שיעורי האבטלה. 



ראש הממשלה, מראינו ראחוי, הופיע היום בפני הפרלמנט במדריד, ואמר כי הממשלה מקווה להימנע מפגיעה נוספת בכלכלה הקטאלנית, העשירה בין חבלי ספרד. על פי רשם החברות המדריד, יותר מ-1,000 חברות העבירו את המטות שלהן מהחבל על מנת להימנע מהסכסוך. ראחוי התייחס גם למצב המדיני מול קטלוניה, ואמר כי אחת העדיפויות של הממשלה כעת היא לבסס מחדש את שלטון החוק בחבל. 

"נצטרך לבסס מחדש את שלטון החוק בקטלוניה". ראחוי. צילום: רוטרס
"נצטרך לבסס מחדש את שלטון החוק בקטלוניה". ראחוי. צילום: רוטרס


ביום שישי צפוי הסנאט הספרדי לאשר את הפעלת סעיף 155 לחוקה הספרדית, המאפשר לבטל את האוטונומיה של קטלוניה. בברצלונה נערכים לכך ואתמול הודיעו כי יערערו לבית המשפט החוקתי אם המהלך יעבור. לא ברור מה הסיכוי של פנייה כזו מצד הקטאלנים לבית המשפט החוקתי, שכן מדובר באותו בית משפט שקבע בשבוע שעבר כי משאל העם על עצמאות החבל שנערך בתחילת החודש אינו תקף. ההחלטה הזו באה לאחר שבספטמבר השעה בית המשפט את החוק כדי ללמוד את חוקיותו. אתמול נעצרו ללא ערבות שני מנהיגים של ארגונים התומכים בעצמאות בחלק מהחקירה בגין המרדה וארגון הפגנות לפני ההצבעה. 

שלשום אמרה סגנית ראש ממשלת ספרד, סוראיה סאאנז דה סנטמריה, כי במקרה של הפעלת סעיף 155, נשיא החבל, קרלס פוג'דמון, יאבד את כל סמכויותיו ויפסיק לקבל משכורת לאחר שהסנאט הספרדי יאשר את הפעלתו. לדבריה, הממשלה המרכזית עשויה לבחור בנציג יחיד שישלוט בקטלוניה באופן זמני. עוד אמרה סנטמריה, כי למדריד לא היה כל קשר ממשלת קטלוניה מאז יום שבת. הסנאט אמור לאשר את הצעדים ביום שישי.
 
מנגד, ממחלקת החוץ של חבל קטלוניה נמסר כי לאף אחד אין זכות לשנות את המוסדות הקטאלנים מלבד תושבי החבל. לדברי דובר המחלקה, הדמוקרטיה באיחוד האירופי תאבד את אמינותה אם ספרד תכפה שליטה ישירה. הדובר הוסיף כי כל המוסדות בחבל, כולל המשטרה, צריכים לפעול בהתאם להנחיות המוסדות הקטאלניים שנבחרו דמוקרטית.