משפחתו של הרופא המצרי ד"ר מוחמד חלמי תקבל מחר בברלין אות חסיד אומות העולם. חלמי הוכר כחסיד אומות עולם על ידי יד ושם כבר בשנת 2013 אך אף אחד מבני משפחתו לא הסכים לקבל עד כה את האות בשמו. כעת נמצא קרוב משפחה שיסכים לקבל את המדליה משגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף. חלמי הוא הערבי הראשון המוכר כחסיד אומות העולם.
ד"ר חלמי הינו רופא מצרי שהתגורר בברלין ופרידה שטורמן, אשה גרמניה מקומית, פעלו יחד בליבה של גרמניה הנאצית במטרה להציל משפחה יהודית במהלך השואה. לאחרונה, במסגרת צילום סרט על ד"ר חלמי לתאגיד הציבורי "כאן" פגשה הבמאית טליה פינק את בן אחיינו של חלמי ד"ר נאסר קוטבי שהחליט להגיע ממצרים לברלין לקבל את האות.

בדף המידע עליו באתר יד ושם נכתב כי חלמי נולד בחרטום ב-1901 להורים מצריים. ב- 1922 הגיע חלמי לגרמניה ללמוד רפואה ומאז התגורר בברלין. לאחר שסיים את לימודיו עבד כאסיסטנט בבית החולים ע"ש Robert-Koch בו זכה להכרה רבה מצד המנחים שלו. מכיוון שעל פי חוקי הגזע חלמי לא נמנה על הגזע הארי, אלא היה Hamit חמית (צאצא של חם, בנו השני של נח המקראי) זה היווה מכשול בקידומו המקצועי. עובדה זו, ועמדתו הביקורתית הגלויה כלפי ראשי המשטר הנאצי, הגיעו גם לאוזנם של אנשי הגסטאפו וב- 1937 הוא פוטר מבית החולים, נאסרה עליו עבודה בבית חולים ציבורי כלשהו ואף נאסר עליו להנשא לארוסתו הגרמניה. ב- 1939 נעצר חלמי עם אזרחים מצריים נוספים, אך הוא שוחרר לאחר כשנה בשל בעיות בריאותיות.

סיכן את חייו במטרה להציל את חבריו היהודים
על אף שחלמי נרדף ע"י המשטר, הוא הביע את ביקורתו הגלויה כלפיו ואף סיכן את חייו במטרה להציל את חבריו היהודים. כאשר החלו השילוחים של יהודים מברלין, אנה גוטמן לבית בורוס (Anna Gutman- Boros) בת ה- 21, חברת משפחה, הייתה זקוקה למקום מחבוא. חלמי העניק לה מחסה בבקתה שהייתה בבעלותו ברובע Buch ברלין וזו שימשה לה מקלט בטוח עד תום המלחמה. בעתות סכנה, כאשר היה תחת חקירה משטרתית, דאג חלמי להחביאה במקומות בטוחים יותר. עם חלוף הסכנה הוא החזירה לבקתתו. "חבר טוב של משפחתנו, ד"ר חלמי... הסתיר אותי בבקתה שלו בברלין Buch, מן ה- 10 במרץ 1942 עד לסיום הקרבות. מ- 1942 לא היה לי עוד קשר לעולם החיצון. לגסטפו היה ידוע שד"ר חלמי הוא רופא המשפחה שלנו. הם גם ידעו על קיומה של הבקתה שלו ב- Buch בברלין", כתבה אנה גוטמן לאחר המלחמה.

"הוא הצליח להתחמק מכל החקירות שלהם. במקרים רבים כאלה הביא אותי ד"ר חלמי למשך תקופות הסכנה למכרים שלו, שם הייתי כמה ימים במסווה של אחייניתו מדרזדן. לאחר חלוף הסכנה, הייתי חוזרת לבקתה... מה שד"ר חלמי עשה בשבילי היה מתוך נדיבות לבו ואהיה אסירת תודה לו לעולם".

חלמי פרש את חסותו גם על אמה של אנה ובעלה מנישואין שניים – בני הזוג George & Julie Wehr, ועל סבתה ססיליה רודניק (Cecilie Rudnik). לאורך כל תקופת ההסתרה סיפק ד"ר חלמי למסתתרים את השרותים הרפואיים שנזדקקו להם וצייד אותם בתרופות. הוא דאג שססיליה רודניק תוסתר בביתה של פרידה שטורמן. במשך למעלה משנה הסתירה פרידה את ססיליה, המבוגרת ביותר מקבוצת הניצולים, וחלקה עמה את מזונה שניתן היה לרכוש רק בעזרת תלושי מזון. אחד מרגעי הסכנה הגדולים התרחש בשנת 1944, כאשר בני הזוג Wehr נתפסו ובמהלך חקירתם גילו כי חלמי סייע להם וכי הוא מחביא את אנה. חלמי מיד העביר את אנה לביתה של פרידה שטרומן, ורק הודות לתושייתו הוא הצליח להתחמק מעונש.
הודות לסיוע ולאומץ של ד"ר חלמי ופרידה שטרומן ניצלו ארבעת בני המשפחה. ד"ר חלמי נשאר בברלין והתחתן עם ארוסתו. הוא נפטר ב- 1982. המצילה פרידה שטרומן נפטרה ב- 1962. לאחר המלחמה היגרו אנה ובני משפחתה לארה"ב, אך לעולם לא שכחו את מציליהם. בשנות ה- 50 ובתחילת שנות ה- 60 הם שיגורו מכתבי תודה חמים לסאנט של ברלין על פועלם של מצילהם. מכתבים אלו נמצאו בארכיון בברלין וכשנמסרו למחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם הם שהובילו להחלטה בשנת 2013 להכיר בד"ר חלמי כחסיד אומות העולם.
מנהלת מחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם אירנה שטינפלד אמרה כי "למרות העובדה שהוא נרדף על ידי המשטר הנאצי ועל אף הסכנה הגדולה, ד"ר חלמי סיכן את חייו ועזר לידידיו היהודים. בזמן שבו יהודים נרדפו ונרצחו רק בגלל שהיו יהודים, כשמסביב שררו אדישות ושנאה, הוא ראה בנרדפים בני אנוש, וחש שזו היא אחריותו להתקומם ולפעול. סיפור זה הוא מקרה ייחודי של מהגר מצרי בגרמניה שבגבורה פועל להצלתם של בני אדם המשתייכים לדת אחרת ולאום אחר. אנושיותו של ד"ר חלמי מראה שכל אדם, ולא חשוב כמה הוא דחוי על ידי החברה, יכול לשנות".