מיליוני אמריקאים יעקבו מקרוב היום (חמישי) אחר הדיווחים של כלי התקשורת שבהם ייחשפו המסמכים המסווגים האחרונים הנוגעים לחקירת ההתנקשות בנשיא ג'ון פ. קנדי בנובמבר 1963, מהארכיון הלאומי של ארה"ב. החשיפה התאפשרה לאחר שהודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסוף השבוע כי לא יאריך את החוק, שהתקבל בעקבות הסרט JFK של אוליבר סטון, אשר מנע את פרסום המסמכים למשך 25 שנה.



לפי ההערכות, המסמכים יספקו פרטים חדשים, אולי דרמטיים, על התנהלותו של הרוצח לי הארווי אוסוולד בתקופה שקדמה להתנקשות ועל קשריו עם המודיעין הסובייטי. מנגד, כמה מומחים בארה"ב הטילו ספק אם אומנם יחזקו הפרטים שיתגלו את תיאוריות הקונספירציה שנרקמה סביב אחת ההתנקשויות המפורסמות ביותר שהתחוללו במאה ה־20. על פי גורמים בוושינגטון, החלטתו של טראמפ לאפשר את חשיפת המסמכים המסווגים נועדה בין היתר להביך את הבולשת ואת סוכנות הריגול האמריקאיות, שממשיכות לחקור את המעורבות הרוסית לכאורה בבחירות לנשיאות ארה"ב.


מבוכה לקלינטון

בתוך כך, התברר כי גורמים במטה הבחירות של הילרי קלינטון ובוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית סייעו לממן את חברת החקירות הפרטית שחיברה במהלך מסע הבחירות את המזכר שבו נטען כי לרוסים חומרים מפלילים על דונלד טראמפ – כך דיווחו כלי תקשורת בארה"ב. ה"וושינגטון פוסט" ורשת CNN ציטטו גורמים המעורים בפרטים ואלה סיפרו כי באפריל 2016, בעת שהיה ברור כי טראמפ צפוי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית, שכר עורך הדין מארק אליאס - שעבד בפירמת פרקינס קוי אשר ייצגה בין השאר את מטה קלינטון ואת הנהגת המפלגה הדמוקרטית - את שירותיה של חברת החקירות פיוז'ן GPS כדי לנהל בדיקות רקע על טראמפ. קודם לכן ביצעה החברה עבודה דומה עבור גורמים רפובליקניים עלומים שהתנגדו לטראמפ. 
 

פיוז'ן, שהוקמה בידי שני עיתונאים לשעבר ב"וול סטריט ז'ורנל" בשנת 2011 וניהלה תחקיר גם על מיט רומני, היה המועמד הרפובליקני לנשיאות ב־2012, הפעילה את איש הביון הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל, שהיה בעל קשרים ברוסיה. מהדיווח עולה כי הקשרים בין המפלגה הדמוקרטית לבין פיוז'ן נמשכו עד סוף אוקטובר 2016, ימים ספורים לפני הבחירות שבסופן גבר טראמפ על קלינטון. 


הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון. צילום: רויטרס

 
במסמך שחיבר סטיל - ואשר נחשף בינואר, זמן קצר לפני השבעתו של טראמפ לנשיאות - נטען בין השאר כי בידי הרוסים חומרים המאפשרים להם לסחוט את טראמפ, כולל צילומים שתיעדוהו לכאורה חוגג עם יצאניות בסוויטה הנשיאותית במלון במוסקבה ומבקש מהן לבצע בו "מקלחת זהובה" (להטיל עליו את מימיהן) בהיותו במיטה שבה ישנו בני הזוג אובמה באחד מביקוריהם בעיר.
 
מהדיווחים בינואר עלה כי המסמך הועבר בסוף השנה שעברה לידיו של הסנאטור ג'ון מקיין וכי זה מסר אותו למנהל הבולשת באותה תקופה, ג'יימס קומי. בקהילת המודיעין האמריקאית עדכנו את הנשיא ברק אובמה וטענו כי הצליחו לאמת חלק מהפרטים במזכר. לפני חודשים אחדים ראיין התובע המיוחד רוברט מולר - החוקר את מעורבות הרוסים בבחירות - את סטיל כדי לשמוע את גרסתו. ועדת הביון של בית הנבחרים הוציאה דרישה לקבל את כל הרשומות הפיננסיות של פיוז'ן, אך בחברה ערערו על כך לבית המשפט הפדרלי.
 
מאז הפרסומים בינואר הכחיש טראמפ את הדברים בתוקף וכינה אותם "ציד מכשפות". בשבוע שעבר שוב התייחס לכך בציוץ ובו כתב: "עובדים בחברה המעורבת במסמך המזויף שומרים על זכות השתיקה. מי שילם על כך - רוסיה, הבולשת או הדמוקרטים (או כולם)?", תהה הנשיא.