ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, קרא לסנאטורים במדינות לנקוט בצעדים רדיקליים כדי להטיל שלטון ישיר על קטלוניה ולהדיח את נשיא החבל כדי לעצור את הכרזת העצמאות של האזור. לדבריו, "יש להביא להדחת נשיא הממשלה הקטלאנית, סגן הנשיא וכל שרי החבל". בעקבות דבריו הוא זכה למחיאות כפיים רמות.



בנאום שנשא בפני הסנאטורים הספרדים הבוקר אמר רחוי כי ידיח את נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון אם הסנאט יאשר את בקשתו לשלוח כוחות מיוחדים לאזור ולהחיל שלטון ישיר על החבל.



מפגינים נגד עצמאות החבל. צילום: AFP
מפגינים נגד עצמאות החבל. צילום: AFP



לטענתו, המהלך המדובר ייעשה "לטובת האינטרסים של תושבי האזור נוכח המשבר החוקתי הגרוע ביותר בהיסטוריה של ספרד". רחוי, שזוכה לתמיכה בקרב רב מפלגות הפרלמנט, אמר במהלך דבריו גם כי "מה שקורה בקטלוניה הוא הפרה ברורה של החוקים, הדמוקרטיה והזכויות לכל, ויש לכך השלכות". מלבד זאת, הוא הדגיש שספרד אינה מנסה לקחת את החירויות של הקטלאנים, אלא להגן עליהם.



במקביל, צפוי גם הפרלמנט האזורי של קטלוניה לקיים ישיבה מיוחדת במועד מאוחר יותר, שבה תתקבל הכרזה רשמית על עצמאות. המפלגות התומכות בהכרזת העצמאות הגישו בתגובה לכך הצעה שתכיר בעצמאות החבל, אך לא ברור אם היא תועמד להצבעה.



נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון. צילום: AFP
נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון. צילום: AFP



כזכור, תחושת חוסר הוודאות הזו סביב המשבר קיימת מאז קיומו של משאל העם הלא חוקי על עצמאות החבל, שנערך בראשון באוקטובר. הישיבה, שעדיין מתקיימת, צפויה להימשך מספר שעות.