חגיגות העצמאות של תושבי קטלוניה החלו הלילה (שבת) ונמשכו גם בשעות הבוקר, כאשר עשרות אלפי תושבי החבל יצאו לרחובות, זאת לאחר שהפרלמנט הקטלאני אישר ברוב של 70 חברים את ההצעה. עם זאת, בעולם נעמדים לצד ממשלת ספרד, שהחליטה להדיח את ממשלת קטלוניה, כאשר במסגרת זו ממשלות ארה"ב, מקסיקו וצרפת כבר הודיעו שלא יכירו בעצמאות הקטלאנית, לצד ממשלות נוספות. מישראל עד כה לא נמסרה הצהרה רשמית בנושא. 



מוקדם יותר, לאחר שהפרלמנט בקטלוניה אישר את ההכרזה ראש הממשלה הספרדי, מנואל ראחוי, הצהיר כי הוא מדיח את הממשל בקטלוניה והכריז על בחירות בזק שייערכו ב-21 בדצמבר. ראחוי אמר בתום דיון עם ממשלתו כי הוא מפזר את הפרלמנט בחבל והעביר את סמכויותיו למדריד.  



הבוקר הודיעה ממשלת ספרד כי מי שתמונה לתפקיד האחראית על ניהול ענייני קטלוניה במקומו של קרלס פוג'דמון, שהודח, כאמור, על ידי הממשלה במדריד, היא סגנית ראש הממשלה סוראיה סאנז. מלבד זאת, השלטון הספרדי החליט להדיח את מפקד המשטרה של קטלוניה מתפקידו ולמנות גם לו מחליף.



חוגגים עצמאות בקטלוניה. צילום: רויטרס
חוגגים עצמאות בקטלוניה. צילום: רויטרס



כזכור, בעקבות ההכרזה, הסנאט הספרדי העניק הרשאה לממשלת ספרד בראשות ראחוי, להוציא לפועל את סעיף 155 בחוקה הספרדית ובכך למעשה לשלוט על חבל קטלוניה ישירות ממדריד ולבטל את עצמאות החבל.



כאמור, החלטת הממשלה במדריד מגיעה על רקע ההצבעה שעברה בפרלמנט הקטלני, לפיה תאושר הכרזת העצמאות של המחוז מספרד. תושבים רבים התרכזו בברצלונה וצפו בהצבעה במסכים גדולים שהוצבו ברחובות. 70 מחברי הפרלמנט הצביעו בעד ההצעה, 10 התנגדו ושניים נמנעו. חלק ניכר מחברי האופוזיציה עזב את מליאת הפרלמנט טרם ההצבעה.


 
עשרות אלפים ברחובות המחוז. צילום: רויטרס
עשרות אלפים ברחובות המחוז. צילום: רויטרס

תושב ברצלונה שהגיע לחגוג את האירוע הביע את התרגשותו. "אנחנו מאושרים. השגנו את מה שרצינו, זה רגע היסטורי ואנחנו לא יכולים לתאר אותו במילים", אמר, "אנחנו יוצאים מהמערכת הספרדית, אנחנו חופשיים".



גיבוי עולמי לממשלה הספרדית



בתגובה להצהרה הקטלנית, אמרו במחלקת המדינה האמריקאית כי קטלוניה היא חלק אינטגרלי מספרד וארצות הברית תגבה את הממשלה במדריד בכל צעד שישאיר את המדינה מאוחדת. נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, אמר כי הכרזת העצמאות של קטלוניה לא שינתה דבר בעמדת המועצה. לדבריו, "הגוף יוסיף לקיים קשרים עם השלטון במדריד בלבד".





נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע גם הוא תמיכה בממשלה הספרדית בעקבות הכרזת העצמאות. מקרון ציין כי "יש חוק בספרד. ראחוי רוצה שהחוק יכובד ויש לו את מלוא התמיכה ממני".

זמן קצר לאחר ההצבעה בקטלוניה, ראחוי קרא לרגיעה בקרב אזרחי המדינה בעקבות הכרזת הפרלמנט הקטלני. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב ראחוי כי "ידאג להחזיר את שלטון החוק לקטלוניה".







זמן קצר לפני כן, ראש ממשלת ספרד, ראחוי, קרא לסנאטורים במדינות לנקוט בצעדים רדיקליים כדי להטיל שלטון ישיר על קטלוניה ולהדיח את נשיא החבל כדי לעצור את הכרזת העצמאות של האזור. לדבריו, "יש להביא להדחת נשיא הממשלה הקטלאנית, סגן הנשיא וכל שרי החבל". בעקבות דבריו הוא זכה למחיאות כפיים רמות.



בנאום שנשא בפני הסנאטורים הספרדים הבוקר אמר רחוי כי ידיח את נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון אם הסנאט יאשר את בקשתו לשלוח כוחות מיוחדים לאזור ולהחיל שלטון ישיר על החבל.