כך לא נראית בירתה של מדינה חדשה ביום הראשון לעצמאותה. ההתלהבות נעלמה ופינתה את מקומה לדאגה. בברים שתו זקני ברצלונה וצעיריה בשלווה את קפה הבוקר והעדיפו לשוחח על איכותו ועל כדורגל. תיירים הסתובבו בין האתרים החשובים. ממש לא ניכר שמדובר באירוע היסטורי. בכיכר קטלוניה ובאוניברסיטה המקומית, שתלמידיה ארגנו רק יום קודם הפגנת כוח שאילצה את הנשיא קרלס פוג'דמון לוותר על כוונתו להכריז על בחירות חדשות במקום הכרזת הרפובליקה, או בשדרות הרמבלאס העמוסות, לא נחזתה שום התקהלות על רקע פוליטי. משפחות יצאו עם כלביהן, והללו התרוצצו בעליצות על מדשאות הפארק המקיף את בניין הפרלמנט שבו הוכרזה ביום שישי הרפובליקה העצמאית של קטלוניה. "זה היה הפרלמנט", צחק אחד השוטרים בעקבות הכרזת ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי על פיזורו ועל קביעת בחירות חדשות ב־21 בדצמבר.



רק הנשק השלוף בידי משמרות השוטרים שהוצבו סביב בנייני הציבור ובכמה נקודות אסטרטגיות בעיר, העיד, פרט לחשש לגיטימי מטרור, על המשבר הגדול ביותר שהדמוקרטיה הספרדית נקלעה אליו. בשיחות עם תושבים ופוליטיקאים עולה דאגה לגבי ההמשך וכן חשש מפני המחלוקת העמוקה בין הצדדים שעלולה להוביל לאלימות, גם אם הכל מסרבים לדבר על "צלה של מלחמת האזרחים".



הפעולה האלימה היחידה עד כה באה דווקא מצד מתנגדי הרפובליקה החדשה, בעת שהפגינו ליד תחת רדיו קטלוניה התומך בעצמאות, ניפצו את זגוגיות הכניסה ואפילו השליכו ביצים סרוחות לעבר העיתונאים. היום צפויה בברצלונה הפגנת ענק של מתנגדי העצמאות. על גג בניין החנרליטט, נשיאות החבל ומעכשיו של הרפובליקה החדשה בככר סאו חיימה ליד הרובע היהודי העתיק, מתנוסס עדיין דגל ספרד לצד דגל קטלוניה, וכך גם על בניין עיריית ברצלונה ממול. מקורבים למיניהם יודעים ללחוש על אוזנינו שכבר ביום שני תקבל ממשלת החבל (שהודחה על ידי ראש ממשלת ספרד), על תקן ממשלת הרפובליקה החדשה, שורה של החלטות על תהליך ההתנתקות מספרד, כולל הסרת הדגל הספרדי מבנייני הציבור.



חגיגות העצמאות בקטלוניה. צילום: רויטרס



כלי התקשורת מודאגים


איש לא ידע לומר לכתבי התקשורת שהצטופפו בכיכר איפה נמצא הנשיא פוג'דמון, שהופיע בנאום קצר לאומה על מסך הטלוויזיה הקטלונית. בסופו של דבר, התברר שדיבר מעירו חרונה - חשאיות שמתאימה יותר למי שמאוים במאסר ובהעמדה לדין על מרד שהעונש המירבי עליו 30 שנות מאסר, מאשר לנשיא שרוצה להוביל רפובליקה חדשה אל עתידה. האם יוכלו נשיא וממשלה במחתרת ליישם את הצהרת העצמאות החגיגית?



בנאומו אתמול קרא פוג'דמון לאזרחים להפגין "אופוזיציה דמוקרטית" ושוחרת שלום לצעדים הצפויים של הממשל הספרדי לבטל את תוקפה ואת יישומה של הכרזת העצמאות הקטלונית. "לא ניפרד", הגיב בעקיפין על הדחתו. ממשלתו נחושה, אמר, לחתור ליישום העצמאות בדרכי שלום כדי לבנות מדינה חופשית וצודקת יותר, שמכבדת את רצון העם. לדבריו, על העם להגן "מתוך חוש אזרחי גדול" על הישגיו. "בלי אלימות, בלי עלבונות, ובלי פגיעה באנשים ובסמלים".



לטענת פוג'דמון, סעיף 155 שאושר על ידי הסנאט הספרדי ושהפעילה ממשלת ספרד כדי להעמיד את קטלוניה תחת שליטתה המוסדית, הוא "התקפה על רצון העם הקטלוני". קטלוניה תכבד את כל העמים ובראש בראשונה את העם הספרדי. אמר עוד פוג'ד'מון, אך השאלה שנשאלה בככר סאו חיימה היתה האם הנשיא יוכל לשוב למשרדו ביום שני כדי להתחיל ולהגשים את מה שהבטיח. מצד שני, איש לא רואה את סגנית ראש ממשלת ספרד, סוריה דה סנטה מריה, מגיעה לחנרליטט, וכך גם את מחליפיהם של 150 הפקידים הבכירים שהודחו.



בכמה רבעים של ברצלונה החלו להתארגן "ועדים עממיים" במטרה לארגן את "ההתנגדות האזרחית הקטלונית", כולל השתלטות על מקומות עבודה ומשרדי ממשלה. יחידות כבאים, כך נודע, כבר הבטיחו לא להתייצב אם יהיה להם פיקוד חדש. עיתונאי קטלוני מודאג טען שהמפלגה הסוציאליסטית הצליחה להוציא מראש הממשלה הספרדי מריאנו ראחוי הבטחה שלא יגע בתקשורת.



הנשיא פוג'דמון לאחר ההצבעה בפרלמנט. צילום: רויטרס



"הפנטזיה של מדריד"


כך או כך, שלשום בלילה התפזרה יחסית מהר הפגנת השמחה בכיכר סאו חיימה אחרי שהגיעו הבשורות ממדריד. שעות ספורות קודם לכן אי אפשר היה להכניס סיכה בקהל האלפים, שמילא גם את הרחובות הסמוכים. רוב המפגינים היו צעירים. זיקוקים נורו באוויר וכמה להקות התחלפו על הבמה שנבנתה בפינת הכיכר. "אינני יודעת אם העצמאות תימשך כמה דקות, כמה שעות או כמה ימים, אבל ברור שמדריד תכננה את הפשע שלה לגזול מאיתנו את העצמאות", קראה קיארה, מרצה באוניברסיטה, והוסיפה: "חיכינו לרגע הזה כל כך הרבה זמן, צריך לחגוג את הרגע".



אדריאן אלטינה, ממנהיגי מפלגתו של פוג'דמון, דיבר על "הפנטזיה של מדריד שחושבת שתוכל להדיח את הנשיא והממשלה - אבל הם ממשיכים". לכתב "מעריב־השבוע" אמר אלטינה: "ישראל הקימה מדינה וגם אתם התגברתם על פנטזיות של חזקים מכם. אתם יכולים להבין אותנו, ואנחנו מצפים לתמיכתכם".



לצד חברי הפרלמנט הבדלנים שהתכנסו על מדרגות הפרלמנט לאחר ששרו את ההמנון הקטלאני במליאה ניצבו גם כ־200 ראשי ערים ומועצות מקומיות שזימן פוג'דמון. "לאן הולכים עכשיו, כולם שואלים את זה", אמר בדאגה ג'ורג'י בו, ראש העיר אל פאפיול בפרברי ברצלונה. חברו ז'וזף מריה פאלו, מהעיר רילס שבאזור חרונה, טען מצדו: "העיקר להשתחרר מהמגף הספרדי".