סייפולו סייפוב, המחבל מפיגוע הדריסה  הקטלני במנהטן שרצח שמונה בני אדם ופצע 15 נוספים, הובא הלילה (חמישי) לבית המשפט על מנת לשמוע את כתב האישום נגדו. סייפוב בן ה-29 הובא לאולם כשהוא על כיסא גלגלים, אזוק ברגליו ובידיו. על פי האישום הפלילי, סייפוב "החל לתכנן מתקפה בארצות הברית לפני כשנה" ולפני כשבועיים שכר את כלי הרכב על מנת לתרגל את מעשיו.



בחקירתו ציין כי בחר להשתמש במשאית "על מנת לגרום נזק מרבי לאזרחים". תחילה הוא רצה להציב דגלים של דאעש בקדמת הרכב, אך לאחר מכן התחרט כי חשש שהסמל ימשוך תשומת לב מיותרת. בחקירתו סיפר כי "הרגיש טוב עם מה שעשה" ואף ביקש לתלות בבית החולים דגל של ארגון דאעש.



המחבל, אזרח אוזבקיסטן שהגיע בשנת 2010 לארצות הברית דרך הגרלת הגרין קארד, הושפע מסרטונים של ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), בהם צפה דרך הטלפון הנייד שלו. בטלפונו אף אותרו הוראות כיצד לייצר מכשיר נפץ מאולתר. היסטוריית החיפוש בטלפון שלו חשפה גם חיפושים על "ליל על הקדושים בניו יורק" ו"משאיות שכורות".



"רצה לגרום נזק המוני". זירת הפיגוע. צילום: רויטרס



החוקרים: תכנן את המתקפה היטב



חוקרי משטרת ניו יורק אספו במהלך הלילה מאות סרטוני וידאו ותמונות סטילס בהם נצפה המחבל בעת המעשה. לפי החוקרים ניתן לראות את המחבל נוסע במהירות בינונית עד שנכנס לנתיב בו החל להאיץ את רכבו. הם מאמינים כי המחבל ידע בדיוק היכן הוא רוצה להתחיל את המתקפה.



לאחר שפגע בשביל האופניים ונכנס באוטובוס שהסיע ילדים יצא מהרכב כשבידו אקדח שהתברר לאחר מכן כדמה וצעק "אללה אכבר". הוא נורה ע"י שוטר משטרת ניו יורק ונלקח לבית החולים, לאחר מכן כאמור החלה חקירתו.



טראמפ זעם: להוציא את המחבל להורג


מוקדם יותר במהלך הלילה התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לדרישתו של סייפוב לתלות את דגל דאעש בחדר בית החולים בו הוא מאושפז, וקרא להוציאו להורג. טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המחבל מניו יורק היה שמח כשהוא ביקש לתלות את דגל דאעש בחדרו. הוא הרג שמונה בני אדם, ופצע 12, צריך להוציא אותו להורג". יש לציין כי בניו יורק לא קיים עונש מוות מאז 2004 ומהלך כזה נוגד את חוקתה. כמו כן, ההוצאה האחרונה להורג במדינה הייתה בשנת 1963.




קרא להוציא להורג את המחבל. הנשיא טראמפ. צילוםL: רויטרס





מוקדם יותר במהלך הלילה דווח כי סוכני FBI עצרו אזרח אוזבקיסטן נוסף, מוחמדזואיר קדירוב, אזרח אוזבקי בן 32, בחשד למעורבות בפיגוע. גורמים בארגון מסרו כי לקדירוב היו קשרים עם סייפוב.



כזכור, סייפוב ביצע פיגוע דריסה כשהוא נוהג במשאית על נתיב אופניים ופגע בעשרות אנשים. בין הנרצחים בפיגוע - חמישה אזרחים מארגנטינה, ביניהם יהודי בשם אריאל ארליך, ואזרחית בלגיה.