נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פתח היום (ראשון) סיור של 12 יום ברחבי אסיה, המסע המדיני החשוב ביותר שלו מאז תחילת כהונתו, ובו צפוי המשבר הצפון־קוריאני לעמוד במרכז הדיונים. בתוך כך, בפיונגיאנג גינו את טיסות המפציצים הגרעיניים בשמי חצי האי הקוריאני ושלחו מסרים מאיימים לכיוון יפן.


טראמפ עזב את וושינגטון ביום שישי, ואחרי עצירה בהוואי, הוא הגיע ליפן, תחנתו הראשונה במסע. לאחר מכן הוא יעבור גם בקוריאה הדרומית, אולם לא יסייר בגבול המפורז עם הצפון. סין תהיה תחנתו השלישית, ושם ייוועד עם עמיתו שי ג'ינפינג שביסס את מעמדו כמנהיג החזק ביותר של המדינה זה עשרות שנים.



טראמפ אמר עם הגעתו ליפן כי "לא כדאי לאף דיקטטור, אף משטר או אומה להמעיט בערכה של העוצמה והנחישות האמריקאית" והוסיף: "לעולם לא נהסס להגן על חירותנו". כמו כן, הוא ציין כי יחליט בקרוב האם להגדיר את קוריאה הצפונית כמדינה התומכת בטרור.



טראמפ בבסיס צבאי ביפן. צילום: רויטרס



בדברים שאמר בשיחה עם כתבים במהלך טיסתו אמר טראמפ כי קוריאה הצפונית היא "בעיה גדולה שיש לפתור אותה". "ב-25 השנים האחרונות הגישה של וושינגטון כלפי המדינה המבודדת הייתה כזו של חולשה מוחלטת", תקף. טראמפ ציין עוד כי בכוונתו להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.



לאחר מכן, יגיע הנשיא לפסגת מנהיגי אסיה והפסיפיק לשיתוף פעולה כלכלי בווייטנאם. תחנתו האחרונה תהיה כינוס מנהיגי התאחדות מדינות דרום־מזרח אסיה בפיליפינים, שם גם ייפגש עם המארח, עמיתו המקומי השנוי במחלוקת רודריגו דוטרטה.



במרכז שיחותיו של טראמפ צפוי לעמוד המשבר הצפון קוריאני, והנשיא האמריקאי צפוי להדגיש בהן את מחויבותה של ארצו לביטחונן של יפן וקוריאה הדרומית ולתאם עם מנהיגיהן את המשך הלחץ מול פיונגיאנג. בבייג'ינג צפוי טראמפ לנסות ולשכנע את שי להפעיל סנקציות נוקשות מול השלטון הצפון קוריאני על מנת לגרום לו לוותר על תוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים ולשוב לשולחן המשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית.



"מחרחרי מלחמה"


עדיין לא ברור אם קוריאה הצפונית תנצל את שהותו של טראמפ באסיה כדי לבצע שיגורי טילים, אולם כבר בסוף השבוע המשיך השלטון בפיונגיאנג לשלוח מסרים תקיפים ומאיימים. אחרי ששני מפציצי B-1B אמריקאיים טסו מעל קוריאה הדרומית וביצעו תמרונים בשיתוף פעולה עם מטוסי קרב יפניים ודרום קוריאניים, האשימה התקשורת הצפון קוריאנית ביום שישי כי מדובר ב"תמרון פתע לתקיפה גרעינית". "מחרחרי המלחמה האימפריאליסטיים בארה"ב לא צריכים לפעול בפזיזות", נמסר מסוכנות הידיעות הרשמית.



הצפון קוריאנים גם הזהירו את ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, מתגובה נוקשה אם לא ינצל את פגישתו עם טראמפ כדי לגנות את ההתנהלות האמריקאית.


"זה דבר טרגי שהקבוצה של אבה מהמרת הימור מסוכן שמסכן את עתידה של יפן ואת חיי תושביה", נכתב במאמר ביומון "רודונג סינמון". "אם היא תבצע ריצת אמוק עם המהלכים האמריקאיים כדי לחנוק את קוריאה הצפונית, לפי האמירות המטורפות של טראמפ, איי יפן בכללותם יושלכו לעומק הים".

span