נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהגיע במהלך הלילה ליפן, טען היום (ראשון) בפגישה עם ראשי מדינות בטוקיו כי "יפן הייתה צריכה ליירט את הטילים שנורו לעברה מעבר קוריאה הצפונית מוקדם יותר השנה". לדבריו, "לא ברור לי כיצד מדינה של לוחמים סמוראים לא יורה לעבר טיל".



ניסוי בטיל בליסטי של קוריאה הצפונית

מקורות דיפלומטיים סיפרו שהנשיא האמריקאי שחרר את ההערות בשיחות עם מנהיגים של מדינות דרום מזרח אסיה, בעת דיון באיום הנשקף להם כתוצאה מהתפתחות תכנית הטילים של פיונגיאנג.



מנהיג העולם החופשי התבטא כך לאחר שבעבר טען כי "דיפלומטיה אינה התשובה לפתרון בעיית קוריאה הצפונית", ואף אמר כי "ישמיד את קוריאה הצפונית", אם ייאלץ לעשות זאת.



כזכור, בחודשים אוגוסט וספטמבר השנה השיקה המדינה המסוגרת טילים בליסטיים חדשים, שעברו מעל שטחה של מדינת השמש העולה ונחתו באוקיינוס השקט.



זמן קצר לאחר הניסויים בטילים ספינות מלחמה אמריקאיות יירטו טיל בליסטי לטווח בינוני בניסוי שערך צבא ארה"ב, כאשר במקביל הקהילה הבינלאומית ביקשה להגביר את הלחצים על קוריאה הצפונית לאחר שפיונגיאנג טענה כי ערכה ניסוי בפצצת מימן. 



המסע המדיני החשוב ביותר של הנשיא מאז תחילת כהונתו



הבוקר פתח הנשיא האמריקאי את הסיור בן 12 הימים ברחבי אסיה, כחלק מהמסע המדיני החשוב ביותר שלו מאז תחילת כהונתו, בו צפוי המשבר הצפון־קוריאני לעמוד במרכז הדיונים. במקביל, בפיונגיאנג גינו את טיסות המפציצים הגרעיניים בשמי חצי האי הקוריאני ושלחו מסרים מאיימים לכיוון יפן.



טראמפ בבסיס צבאי ביפן. צילום: רויטרס
טראמפ בבסיס צבאי ביפן. צילום: רויטרס



טראמפ עזב את וושינגטון ביום שישי, ואחרי עצירה בהוואי, הוא הגיע ליפן, תחנתו הראשונה במסע. לאחר מכן הוא יעבור גם בקוריאה הדרומית, אולם לא יסייר בגבול המפורז עם הצפון. סין תהיה תחנתו השלישית, ושם ייוועד עם עמיתו שי ג'ינפינג שביסס את מעמדו כמנהיג החזק ביותר של המדינה זה עשרות שנים.



טראמפ אמר עם הגעתו ליפן כי "לא כדאי לאף דיקטטור, אף משטר או אומה להמעיט בערכה של העוצמה והנחישות האמריקאית", והוסיף: "לעולם לא נהסס להגן על חירותנו". כמו כן, הוא ציין כי יחליט בקרוב האם להגדיר את קוריאה הצפונית כמדינה התומכת בטרור.



בדברים שאמר בשיחה עם כתבים במהלך טיסתו אמר טראמפ כי קוריאה הצפונית היא "בעיה גדולה שיש לפתור אותה". "ב-25 השנים האחרונות הגישה של וושינגטון כלפי המדינה המבודדת הייתה כזו של חולשה מוחלטת", תקף המנהיג האמריקאי, שציין עוד כי בכוונתו להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.