מזכ"ל ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה, הגיב היום (ראשון) לראשונה על התפטרותו של ראש הממשלה הלבנוני סעד אל-חרירי ואמר כי "מדובר בשיגעון סעודי". בפגישה פנימית עם מאות פעילים לבנונים הוסיף נסראללה: "נמתין לימים הקרובים כדי להחליט כיצד לפעול". לדברי מנהיג חיזבאללה, "אני לא רואה מלחמה קרובה. המלחמה הבאה תהיה גורלית ומוחצת".

המשבר בלבנון נכנס לצומת דרכים לאחר התפטרותו של סעד אל-חרירי מראשות הממשלה, וההאשמות חסרות התקדים שלו כלפי איראן וחיזבאללה. מקורות לבנונים המקורבים לראש הממשלה המתפטר אמרו לעיתון "א-שארק אל-אווסט" הלונדוני, שנמצא בבעלות סעודית, כי חרירי לא היה עוזב את תפקידו "לו היה מרגיש שהישארותו תשמור על היציבות של לבנון", וחשף כי חרירי עצמו קיבל אזהרות מהמערב על ניסיון להתנקש בחייו. לפי הדיווח, האזהרות הן אלה שהביאו אותו לעזוב את המדינה לסעודיה, 48 שעות לאחר ששב מריאד. 

אל-חרירי. צילום: AFP


"איומים רציניים" על חייו של חרירי

על פי הערכות, חרירי ימשיך לקבל מקלט בסעודיה בתקופה הקרובה, בשל "האיומים הביטחוניים הרציניים על חייו". עוד דווח כי חרירי שמע "מילים טובות" מיועצו של המנהיג הרוחני של איראן, עלי אכבר ולאיאתי במהלך בפגישה שהתקיימה ביניהם ביום שישי בלשכתו בביירות. כאשר ולאיאתי יצא אל העיתונאים הצהיר כי "ציר ההתנגדות ניצח", וכי מה שגרם לו תסכול הוא "מדיניות ההרגעה שלו עם חיזבאללה, שהסתיימה עם המידע שיש ניסיון להתנקש בחייו".



עוד מסרו המקורות כי "חרירי חש לאחרונה כי הוויתורים שהוא מציג למען הסדר פנים-לבנוני, הופכים להיות ויתורים לטובת צד אחד (חיזבאללה - י.ע.) שמנסה להשתלט על המדינה". הוא אף אמר למקורביו כי "הישארותו בראשות הממשלה מהווה נזק מלא ואינה משרתת את היציבות של לבנון" וכי חרירי חש שאיראן וחיזבאללה מובילים את לבנון אל "הרפתקה חדשה, למען הפרויקט האיראני".



פעילי חיזבאללה נשבעים אמונים לחמינאי. צילום מסך




שר בממשלת חרירי מאיים: טילי חיזבאללה יכוונו לירדן וסעודיה


ובעוד שכלי תקשורת המזוהים עם חיזבאללה תוהים אם חרירי נאלץ להתפטר בלחץ סעודיה, לאחר ששב מ"ישיבת חירום" עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, איים היום שר העבודה בממשלת חרירי מוחמד כבארה כי ייתכן שהטילים שבידי חיזבאללה יכוונו בבוא העת לירדן, כווית או סעודיה. זאת, לדבריו, בהתאם לשיקוליה של איראן.



כבארה אמר כי "התפטרותו של סעד חרירי הפתיעה את הלבנונים, אך כולנו שמחים על כך. מדובר בצעד אמיץ שהפיל את השליטה של איראן על ארצנו, ואנחנו מבינים כי לבנון הפכה לבית כלא של טהרן, שכן היא מבצעת את כל הרוע שלה עלינו ומנסה שהיא תהיה חלק ממנה, אך ראש הממשלה חרירי הפך את השולחן עליהם".



בתוך כך, השר פואד סניורה, שכיהן כראש ממשלת לבנון בזמן מלחמת לבנון השנייה ומכהן כיום כראש סיעת "אל-מוסתכבל" של חרירי, אמר כי "בחיזבאללה מתנהגים לפי ההוראות שמקבלים מאיראן". בשיחה עם סקיי ניוז הוסיף סניורה כי "החיזבאללה התייחסו להסדר שהציג חרירי כאל חולשה ורצו להשיג יחד עם הזרם הלאומי הלבנוני הישגים עתידיים".



גם מנהיג הדרוזים וליד ג'ונבלט התייחס להתפטרות הפתאומית וצייץ בטוויטר כי "לבנון מדינה חלשה וקטנה ולא תוכל לשאת בעול הכלכלי והפוליטי של מעשה זה". הוא הוסיף "הייתי ונשארתי מתומכי המו"מ בין סעודיה לאיראן".



היו כאלה שגם צפו את ההתפטרות מראש. שר החינוך האקדמי של לבנון, מרואן חמאדה, סיפר בשיחה לעיתון הלבנוני "אל-ג'מהוריה": "ציפינו לסוף הזה בשל הלחצים על חרירי שהחלו עם ההסדר". חרירי עצמו אמר לערוץ טלוויזיה מקומי במסר ללבנונים עם התפטרותו כי "המצפון שלי שקט. העברתי את ארצנו אל חוף מבטחים", והוסיף: "אני עוד אחזור ללבנון".