הדלפה חדשה פוגעת בעשירי העולם: מיליוני מסמכים שהודלפו מחברות למתן מקלטי מס ופורסמו הערב (ראשון) ברחבי העולם סיפקו הצצה נוספת לאופן שבו אנשי עסקים, פוליטיקאים וסלבריטאים נמנעו במשך שנים מתשלומי מיסים וחושפת קשר עסקי ישיר בין שר המסחר האמריקאי, וילבור רוס, למקורביו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.



קרוב לשנתיים אחרי ההדלפה הדרמטית של "מסמכי פנמה", אשר הודלפו מפירמת עורכי הדין 'מוסאק פונסקה' והביאו בין השאר להפלת ממשלות באיסלנד ובפקיסטן, החל להתפרסם הערב תחקיר חדש שמעיד על התמרונים הפיננסיים של עשירי העולם באמצעות חברות קש, חברות נאמנות וקרנות על מנת להתחמק מתשלומי מיסים או כדי להסתיר עסקאות מפוקפקות. הפרסום צפוי להימשך לאורך השבוע ולספק גילויים מרעישים.



החשיפה הנוכחית, אשר קיבלה את הכינוי "מסמכי פרדייז", כוללת 13.4 מיליון קבצים שמכסים את השנים 1950-2016. מרבית המסמכים הודלפו מחברת עורכי הדין היוקרתית 'אפלבי' שפעלה במשך שנים מברמודה וסיפקה שירותים של מקלטי מס, והשאר הודלפו מחברת הנאמנות 'אסיסיטי' מסינגפור ומ-19 רישומים תאגידיים סודיים. המסמכים הגיעו לידי העיתון הגרמני 'סודויטש צייטונג', שהעביר אותם לידי הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים שעבד על החשיפה יחד עם עשרות ארגוני תקשורת מרחבי העולם.




קשרים בין הממשל האמריקאי לרוסיה




אחד הגילויים המרכזיים הגיע מלב הממשל האמריקאי, ימים ספורים לפני פגישת הנשיאים דונלד טראמפ וולדימיר פוטין ובצל החקירה על הקשרים בין אנשי הקמפיין של טראמפ לבכירים במוסקבה. לפי הפרסום, לשר המסחר האמריקאי וילבור רוס, שנחשב מקורב מאד לטראמפ ומחזיק בעצמו בהון אישי של מיליארדי דולרים, היו אחזקות - באמצעות השקעות במקלטי מס - בחברת ספנות שהייתה שותפה של חברת גז רוסית שאחד מבעליה הוא קיריל שמלוב, חתנו של הנשיא הרוסי, ובנוסף  - מעורבים בה אישים רוסים המקורבים לפוטין ואשר נמצאים ברשימת הסנקציות האמריקאיות. המסמכים הראו כי רוס שמר על האחזקות גם אחרי שמונה לתפקיד בממשל טראמפ.



מבוכה נוספת לטראמפ מגיעה מהחשיפה כי רבים מהתורמים שלו וממקורבים נוספים מעורבים בהשקעות במקלטי מס. בין השאר, מדובר במזכיר המדינה רקס טילרסון, ביועץ הכלכלי הבכיר גארי כהן, בשלדון אדלסון ובאחים צ'רלס ודיוויד קוך שנחשבים לתורמים הגדולים ביותר במפלגה הרפובליקנית.



עוד הראו המסמכים כי גם מלכת בריטניה, אליזבת השנייה, הייתה מעורבת בעסקאות המפוקפקות. כעשרה מיליון פאונד מכספה האישי של המלכה הושקעו בקרנות במקלטי מס בברמודה ובאיי קיימן מבלי שהדבר פורסם מעולם. הכספים הושקעו על ידי דוגסות לנקסטר שמנהלת השקעות עבור הרכוש הפרטי של המלכה. ההערכות הן כי החשיפה תעורר שאלות לגבי השקיפות סביב ההשקעות של בית המלוכה הבריטי ותהיות לגבי העברת הכספים למקלטי מס.




המלכה אליזבת. צילום: רויטרס
המלכה אליזבת. צילום: רויטרס



פרטים נוספים שעולים מההדלפה הם כי סטיבן ברונפמן, איש העסקים היהודי וחברו הקרוב של ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, פעל עם הסנאטור לשעבר לאו קולבר ובנו כדי להעביר מיליוני דולרים לקרן נאמנות באיי קיימן וכך העלימו מסים בקנדה, ארצות הברית וישראל. היהלומן ואיש העסקים הישראלי, דן גרטלר, מוזכר כמי שסייע לחברת גלנקור, חברת הסחר בסחורות ובטובין הגדולה בעולם, לסגור עסקה על מכרה נחושת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, כאשר גלנקור הלוותה כספים לחברה שהאמריקאים תיארו כצינור להעברת שוחד ולפי החשד שייכת לגרטלר.