נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרסמו הבוקר (שבת) הצהרה משותפת בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה, בה נאמר כי אין למלחמה בת שש השנים פתרון צבאי. השניים התוועדו במהלך פסגת APEC שנערכה בווייטנאם, אך לא קיימו פגישה רשמית. לאחר הפסגה פרמו טראמפ ופוטין הצהרה בה נאמר כי "הנשיאים מסכימים כי אין פתרון צבאי לקונפליקט בסוריה. השניים מסכימים עוד כי הפתרון המדיני חייב להיות מבוסס על תהליך ז'נבה לפתרון המלחמה, ובהתאם להחלטת האו"ם 2254".

טילרסון: "חרירי התפטר על דעת עצמו"

מוקדם יותר, מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון התייחס לראשונה למשבר בלבנון, שבוע אחרי שראש ממשלת ארץ הארזים התפטר מתפקידו, יש שטוענים תוך לחץ סעודי. טילרסון הדגיש את החשיבות שבשמירה על יציבות האזור, וקרא לכל הכוחות האזוריים לכבד את ריבונותה של המדינה הקטנה. "ארצות הברית מזהירה את כל מי שמשתמש בלבנון ככלי במלחמות האזוריות, מבפנים או מבחוץ ופוגע ביציבותה", אמר מזכיר המדינה.
"אין בלבנון מקום או תפקיד לגיטימי לכוחות זרים, מיליציות, או ארגונים חמושים אחרים מלבד כוחות הביטחון הממלכתיים, שעל כל הצדדים להכיר בהם כמקור הסמכות הביטחוני היחיד במדינה", המשיך טילרסון כשהוא רומז לחיזבאללה. בהמשך טען הבכיר האמריקאי, כי ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל-חרירי היה שותף של האמריקאים, וכי התפטרותו של אל-חרירי הייתה על דעת עצמו, ובכך דחה את הטענות כי ראש הממשלה אולץ להתפטר על ידי פטרוניו הסעודים.

אל-חרירי. צילום: AFP
אל-חרירי. צילום: AFP


תמונות הלוויין חשפו - מבנים צבאיים בבסיס דרומית לדמשק
במקביל לכך, דיווחה רשת ה-BBC האנגלית כי איראן בונה בסיס צבאי מעט דרומית לדמשק, בירת סוריה. תמונות לוויין שהוזמנו על ידי רשת החדשות חושפות בנייה חדשה בבסיס צבאי שהיה בעבר בשימוש הצבא הסורי באזור אל קישוואה, בהם מבנים שמוערכים כקסרקטינים וכמוסכי רכב.
עם זאת, תמונות הלוויין לא חשפו מבנים גדולים שיכולים להכיל טילים או נשק לא קונבנציונלי. על פי ניתוח הממצאים שביצעה הרשת, נראה כי מרבית העבודות בבסיס נעשו בחצי השנה הראשונה של שנת 2017, ובין העבודות היו בניית מבנים חדשים ושיפוץ מבנים קודמים, אך לא ברור האם הבסיס מבצעי בשלב זה. כמו כן מקורות טוענים כי בכירים במשמרות המהפכה ביקרו בבסיס בשבועות האחרונים.