בעקבות התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי, טען היום (שבת) נשיא לבנון מישל עאון, בתדרוך לשגרירים זרים, כי רה"מ לשעבר "נחטף" על ידי סעודיה. הוא הוסיף כי "לבנון אינה מקבלת את העובדה שראש הממשלה שלה נמצא במצב שנוגד את הכללים הכתובים באמנות בינלאומיות, כמו גם כאלה המוסכמים במערכת יחסים דיפלומטית בין מדינות".



הרשויות הלבנוניות סבורות שחרירי מוחזק על ידי ריאד, משם יצאה הודעתו על התפטרותו בשידור חי בשבוע שעבר, כך לפי שני בכירים בממשלה לבנון ופוליטיקאי בכיר המקורב לו.


נשיא לבנון. צילום: רויטרס
נשיא לבנון. צילום: רויטרס


סוכנות הידיעות הרשמית דיווחה, כי הנשיא נועד עם ראש המודיעין גנרל עבאס אברהים, ושמע ממנו על תוצאות המגעים שניהל בעמאן עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), ובפריז עם גורמים צרפתיים בכירים. עוון שוחח בנוסף עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועל פי דף הטוויטר של נשיאות לבנון, "הנשיא מקרון הדגיש באוזני הנשיא עוון כי פריז תומכת בלבנון, בעצמאותה באחדותה, ודואגת מאוד ליציבות פוליטית וביטחונית".

התפטרותו של אל-חרירי בסעודיה בשבוע שעבר, מכה גלים לא רק בלבנון, אלא בכל העולם הערבי. יחד עם השמועות, הדבר אף הביא לאחד המשברים
הקשים בהיסטוריה בקשרים בין סעודיה ללבנון, שגררה גם קריאה לאזרחי סעודיה לא להגיע לארץ הארזים, ובמקביל מתקפה חמורה וחסרת תקדים של פעילים ואזרחים לבנונים נגד ערב הסעודית. במקביל, ביומיים האחרונים נפוץ האשטאג של פעילים סעודים תחת השם "גירוש הלבנונים מסעודיה, היא דרישה לאומית". בסעודיה חיים כיום 200 אלף לבנונים בבירה ריאד, בשלוש שכונות יוקרה, רובם בתפקידי מפתח.

כזכור, לפני כשבוע דווח בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-ערביה" כי אל-חרירי הסביר את התפטרותו בכך ש"חיזבאללה הצליח ליצור עובדות בשטח בכוח הנשק שבידיו", וזמן קצר לאחר מכן אישר הבכיר שהתפטר את הדיווח.

בהצהרה שנשא ושודרה בטלוויזיה לאזרחי לבנון, הסביר אל-חרירי כי "אני חש סכנה לחיי, ומרגיש כי יש קנוניה להתנקש בי". ראש ממשלת לבנון המתפטר האשים כי "האווירה הציבורית הקיימת דומה לזו שהייתה בתקופה שלפני רצח אבי, רפיק אל-חרירי ב-14 בפברואר 2005".

עוד הצהיר אל-חרירי כי הוא סירב להשתמש בנשק של חיזבאללה נגד אזרחי לבנון וסוריה, והדגיש: "לא נאפשר אף נשק חוץ מהנשק הלגיטימי של הרשויות בלבנון". "ידיה של איראן באזור ייקטעו. בכל מקום שהיא מגיעה אליו מגיע עמה חורבן ומאבק עדתי", הבהיר. "לא נקבל שלבנון תהיה בסיס לאיום על ביטחון האזור. איראן מעוניינת מאוד בהרס העולם הערבי, והרוע שהיא שולחת לאזור – יגיע אליה כבומרנג", הוסיף.

נסראללה. "אל-חרירי עצור באופן לא חוקי". צילום: רויטרס
נסראללה. "אל-חרירי עצור באופן לא חוקי". צילום: רויטרס


משרד החוץ של איראן מסר אז בתגובה: "התפטרות חרירי באה בהוראת טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן". כלי תקשורת המזוהים עם חיזבאללה הוסיפו: "חרירי התפטר בהוראת סעודיה, הוא כנראה לא יחזור ללבנון".

מאוחר יותר הצהיר מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כי "ערב הסעודית ביקשה מישראל לתקוף את לבנון", והכריז כי " אל-חרירי עצור בסעודיה והתפטרותו אינה חוקית, אינה חוקתית ואין לה כל ערך, מפני שהוא לא כתב אפילו אות אחת בהודעת ההתפטרות שלו, שנעשתה בכפייה".